Syriens Stjerner på Kulturværftet

Syrien har en smuk musiktradition, der har en tusindårig, rig historie bag sig. I dag lever mange syriske musikere i Europa, ligesom Nour Amora, guitarist og syrisk flygtning, der ved en tilfældighed blev ansat på Kulturværftet i 2016. Med Nour fik Kulturværftet mulighed for at samle Syriens stjerner på tværs af Europas grænser til en enestående koncert, fuld af musik, ånd og nærvær i selskab med nogle af de dygtigste fra Syriens kunst- og kulturliv.

Denne aften vil vi dele historier fra Syrien og lytte til sange om kærlighed og frihed, ligesom vi sammen vil spise mad inspireret af det syriske køkken. Haifaa Awad, den danske læge, debattør, aktivist og forfatter med syrisk baggrund, er konferencier og hun vil binde de gamle arabiske sange sammen med nutidens fortællinger.

”Vi glæder os utroligt meget til denne helt ekstraordinære koncert, hvor nogle af de dygtigste aktører fra Syriens kunst- og kulturliv vil deltage. Det er alle kunstnere, der i dag lever i eksil i Europa,” udtaler Rasmus Schrøder, musikredaktør på Kulturværftet, der sammen med Nour Amora står bag koncerten.

Musikken som brobygger

Nour Amora er oprindeligt uddannet på Det Russiske Kulturinstitut i Damaskus og har siden efteråret 2016 arbejdet på at tilrettelægge koncerten. I Syrien var han en veletableret musiker og i en årrække medlem af den prestigefyldte forening Syndicate, for Syriens bedste musikere. Fast tilknyttet landsdækkende syrisk TV var han en af de få musikere, der fik lov at optræde på TV, når festen, der altid afslutter Ramadanen, blev vist live. I 2014 flygtede Nour Amora fra Syrien til Danmark med sin familie, og musikken har hjulpet ham i hans nye tilværelse.

Nour startede i praktik på Kulturværftet i 2016, og en del af hans praktik har resulteret i koncerten Syriske Stjerner, hvor Nour har håndplukket en række af de mest anerkendte, syriske musikere bosiddende i Europa. De kender alle hinanden fra det tidligere meget levende musikliv i Damaskus, og flere af dem har spillet sammen i forskellige konstellationer.

Koncert planlagt via sociale medier

Musikerne har planlagt koncerten sammen via sociale medier, og på dagen kommer de til Helsingør direkte fra bl.a. London, Berlin og Amsterdam. På Kulturværftet øver musikerne de originale og berømte arabiske sange, inden tæppet går. Sangene handler om livet, kærlighed og frihed, og på vokal er den unge orientalske sangerinde Hamsa Mounif. Hun har bl.a. været med til at åbne Roskilde Festivalen i 2016, hvor hun var en del af The Syrian National Orchestra for Arabic Music, der gik på Orange Scene sammen med Damon Albarn, der er kendt fra Blur og Gorillaz.

Kulturværftet præsenterer med stor glæde et musikalsk samarbejde på tværs af grænser og skaber med koncerten et rum for et sjældent møde med arabisk musik fremført af store talenter fra Syrien.

...

Overskud til Læger uden Grænser
Overskuddet fra aftenen går ubeskåret til Læger uden Grænser og deres arbejde i Syrien og de omkringliggende lande.

Doner en billet til en syrisk flygtning
Da overskuddet går ubeskåret til Læger uden Grænser, håber Kulturværftet, at privatpersoner og virksomheder vil give en oplevelse til herboende syriske flygtninge.

Billetsalget starter den 7. august kl. 12.00
Kulturværftet / Store Scene / 22. sep. / Kl. 20.00 / 300 kr.

• koncert
  • syrisk musik