Til offentliggørelse 11. september 2018: Rekord mange svenske bands indtager Helsingørs stemningsfulde Bar Festival 5.-6. oktober

I dagene fra fredag den 5. oktober til lørdag den 6. oktober lægger Helsingør atter gader, barer og scener til Danmarks mest autentiske og havombruste festival. Over to dage og gennem flere end 60 gratis koncerter byder festivalen på sømandsmusik fra hele verden og genfortæller Helsingørs – og Danmarks – historie som søfartsmetropol. I år har festivalen rekord mange svenske acts på koncertprogrammet.

Pirater i provinsen

Skumsprøjt og saltvand er dybt integreret i Helsingørs DNA. Tiden som sundtoldsby og historisk port ud mod verdenshavene fejres på behørig maner, når Knejpe Festival hvert år i oktober stævner ud og hylder den musik, der har fulgt de søfarende på alverdens kontinenter. I år er ingen undtagelse, hvor de helt store følelser er på og i spil, når Knejpe Festival tager sine gæster og gaster med på en stemningsfuld, musikalsk færd til Middelhavet. En rejse, der byder på masser af sydeuropæisk temperament og passion, og som lægger sig i kølvandet på musiktraditioner fra en af de mest sammensatte regioner i verden. Makedonsk melankoli, tyrkisk kupuz, energisk Balkan og hypnotiserende arabisk folkefest: Genrer og orkestre, som kun alt for sjældent præsenteres på vores breddegrader.

Årets knejper glæder sig til folkefest

Under Knejpe Festival arbejder kultur- og erhvervsliv tæt sammen med Kulturværftet som organisatorisk centrum og med selve scenerne placeret ude på byens værtshuse. Knejpe Festival er stolte over i år at kunne præsentere følgende knejper: Københavneren, Borgerkroen, Holger Danske, Hold An, Axelhus, Cafe Valdemar, Skibsklarerergaarden, Toldkammeret og Sundbussernes Café Pernille’s.

Årets bands: balkan, beatfusion og bulgarsk kormusik (blandt andet)

Vestlig rock n’ roll møder syret, punked og groovy blandinger af tyrkisk kupuz, algerisk mandolin, trommer, guitar og bas. Fortryllende Balkan møder avantgardejazz og beatfusion. Den inderste danske folkesjæl møder de store vidder og verdenshave. Kort sagt; Alt er, som det plejer, i årets musikalske line up til Knejpe Festival. I alt 20 bands og musikalske indslag kan opleves på de ni knejper under årets festival. Særligt glæder festivalen sig over de mange svenske acts, som har fundet vej til årets program. Det drejer sig om:

AL VIN AL KHALIDI (SE)

Vestlig rock n’ roll møder hypnotiserende arabisk folkefest. Glæd jer til en syret, punket og groovy blanding af tyrkisk kupuz, algerisk mandolin, trommer, guitar og bas med lige dele nostalgi, musikalsk legelyst og skabertrang. https://www.knejpe-festival.dk/al-vin-al-khalidi

ELONA PLANMAN (SE)

Blues’et guitar og suveræn mundharmonika: Svenske Elona Planman elsker at spille - og det mærkes. Hun turnerer uafbrudt i hele Norden med sine stærke, livsbekræftende tekster, sit eget udtryk og et sjældent set scenenærvær. https://www.knejpe-festival.dk/elonaplanman

KOLONIEN (SE)

Oplev den nye generation af folkemusik på den skandinaviske folkemusik- og verdensmusikscene, når det svenske familieband Kolonien indtager Helsingørs knejper. Glæd jer til et miks af svensk folkemusik og pop med konstant fokus på den iørefaldende melodi. https://www.knejpe-festival.dk/kolonien

TVÅ OTREVLIGA FLICKOR (SE)

Folk-pop-swing-kabaret, hvor alting kan ske: Duoen leverer et brag af en festlig koncert, hvor der musiceres på alt fra klarinet, saxofon, akkordeon og klaver til bas, balalajka, ukulele og vokal, alt imens deres sange tager både vilde hvalrosser, forvirrede folkesange, liv og død under kærlig behandling. https://www.knejpe-festival.dk/tvaa-otrevliga-flickor***

#knejpefestival

Fotos og bandbeskrivelser: Knejpe-festival.dk