Til offentliggørelse 18. januar: CLICK Festival 2018 klar med de første navne: Moor Mother (US), Amnesia Scanner (FI/DE) og FAKA (ZA)

Nye koncertformater, progressive genrer, eksperimenterende performances og rekordmange egenproduktioner præger dette års lineup på CLICK Festival 2018, der også byder på et spændende talk- og workshop-program. De første navne på festivalens program byder på elektronisk inspireret protestmusik fra afrofuturisten Camae Ayewas eksperimenterende musikprojekt Moor Mother, intens og euforisk show fra finske Amnesia Scanner og en performance leveret af sydafrikanske FAKA, og som bl.a. stiller skarpt på de udfordringer, der eksisterer for sorte minoriteter i hjemlandet.

Moor Mother (US)

Den Philadelphia-fødte kunstner og afrofuturist Camae Ayewa har skabt det eksperimenterende musikprojekt Moor Mother, der med sin elektronisk inspirerede protestmusik, poesi og forfatterskab hos Black Quantum Futurism sætter spørgsmålstegn ved race og ulighed. Musikken skabes med lyde fra maskiner, feltoptagelser og med analoge lydkilder, som munder ud i en kakofonisk lydflade, der danner baggrund for Moor Mothers poesi, der pakket ind i rigeligt med distortion og ekko fornemmes under lydmasserne. Som lydkunstner har Camea Ayewa lavet flere lydinstallationer på bl.a. Samek Art Museum, Metropolitan Museum of Art Chicago og Everson Museum of Art. Camea Ayewa er desuden aktiv i sit barndomsnabolag, hvor hun arbejder aktivistisk med projekter for børn og unge og har som forfatter sammen med kollektivet Black Quantum Futurism udgivet Black Quantum Futurism Theory and practice Vol. 1.

Amnesia Scanner (FI/DE)

De to finner, Martti Kalliala og Ville Haimala, har med Amnesia Scanner et mål: at gøre scenen til en levende organisme. Med et overnaturligt mix af hylende sirener og cyborg-agtige, dæmoniske lyde, der med overvældende intensitet og styrke, lægger den musikalske bund for de visionære tekster, som flyder sammen i en blanding af hip-hop, elektronisk og hypermoderne club-musik. Amnesia Scanner begyndte som et internetfænomen i 2014, hvor de uploadede numre på SoundCloud, og den Berlin-baserede duo udgav i marts 2016 EP’en AS gennem Young Turks. Med teknikker fra teatre, biografer og de nyeste teknologier på natklubber, har de to rampelysgenerte finner særligt høstet roser for vilde, kraftfulde og euforiske liveshows, som i den engelske avis The Guardian fik anerkendelsen ”en hjørnesten i 2016s undergrundsmiljø.”

FAKA (ZA)

FAKA er en kulturbevægelse skabt i 2015 af Buyani Duma og Thato Ramaisa, der i kunstnersammenhæng kalder sig Fela Gucci og Desire Marea. De to kunstnere arbejder på tværs af medier som video, fotografi, litteratur, musik og mode og bruger deres unikke performance-stil til at stille skarpt på de udfordringer, der eksisterer for sorte queers i hjemlandet Sydafrika. De sidste par år er FAKA vokset fra en duo til et regulært kollektiv; en kulturbevægelse, der stiller skarpt på rettigheder og muligheder for minoriteter i Sydafrika.

***

Flere navne offentliggøres løbende på CLICK Festivals website, facebook og instagram.

CLICK Festival finder sted19.-20. maj 2018 på Kulturværftet og i Værftshallerne i Helsingør. Earlybird er i salg på www.clickfestival.dk frem til 31. januar 2018. Festivalpass kan købes på www.clickfestival.dk