L’Oréal styrker sin indsats for sikkerhed i solen med La Roche-Posay UV Sense

L’Oréal, verdens førende inden for skønhed, udviklede sit første kommercielle solbeskyttelsesprodukt i 1935. Nu 80 år senere styrker firmaet sin indsats for sikkerhed i solen med afsløringen af UV Sense, det første elektroniske UV sensor plaster uden batteri på Consumer Electronics Show 2018 i Las Vegas.

L’Oréal har længe arbejdet med solbeskyttelse via forskning, produktinnovation og offentlige informations kampagner og har samtidig finansieret vigtig forskning med Melanoma Research Alliance i forebyggelse af visse typer hudkræft. I 2016 lancerede La Roche-Posay, der er L’Oréals førende dermatologiske hudplejemærke, verdens første plaster til måling af UV-påvirkning, My UV Patch. Siden da har La Roche-Posay uddelt mere end en million plastre gratis til forbrugere i 37 lande.

Forbrugerundersøgelser viser, at My UV Patch havde en positiv effekt på forbrugernes opførsel i solen – 34 % påførte solcreme oftere, og 37% prøvede at opholde sig i skyggen oftere. Der er stadig behov for, at forbrugerne ændrer vaner i solen, og den nye UV Sense er mindre, kan bruges længere og leverer data i ’real-time’. UV Sense er det første elektroniske sensor-plaster uden batteri til at måle individuel eksponering for UV-stråler. Plastret kan lagre op til tre måneders data og vise gennemsnitlig eksponering med løbende opdateringer. Plastret er mindre end to millimeter tykt, det er ni millimeter i diameter og designet til at sidde på tommelfingerneglen. Ved at sætte UV Sense plastret på tommelfingerneglen – som får mest sollys – kan forbrugerne bruge plastret i flere uger i modsætning til My UV Patch som holdt i et par dage. Sensoren kan blive sat på neglen igen med ekstra plastre, der følger med i pakken.

UV Sense fungerer sammen med en app, der findes til både iOS og Android; den overfører data fra sensoren via NFC-teknologi (Near Field Communication). App’en leverer detaljeret, forbrugervenlig information om, hvad brugeren skal huske på i forbindelse med soleksponering. Data lagres i en profil i app’en, som viser brugerens eksponering. Der gives råd om sol-sikre vaner – som at gå i skyggen eller bruge mere solcreme – via facts om solen og ekstra tips til beskyttelse.

’Teknologien i UV Sense er banebrydende og har rigtig stort potentiale i forhold til at påvirke fremtiden for teknologi og plastre eller andre ting, der kan bæres på kroppen’, sagde Guive Balooch, Global Vice President i L’Oréal Research and Innovation Technology Incubator. ’Med forskning og forbrugererfaringer fra den oprindelige My UV Patch var målet at skabe noget, der forener problem-løsende teknologi med kundevenligst design, med data i reel tid og længere holdbarhed i et diskret produkt, der passer til enhver livsstil.

Designet i UV Sense har L’Oréal udviklet i samarbejde med den verdenskendte designer Yves Behar. ’Design og teknologi hænger uløseligt sammen, og når produkter bliver individuelt tilpasset, så er begge elementer med til at give brugeren den bedste oplevelse,’ sagde Yves Behar, designer og grundlægger af designfirmaet ’fuseproject’. ’Ved at arbejde sammen med L’Oréal kan vi forene et dybdegående kendskab til beauty teknologi med effektivt design, der øger forbrugernes velvære uden at ’fylde’ i deres hverdag.’

Både UV Sense og My UV Patch trækker på L’Oréal-forskning i samarbejde med MC10 Inc. et førende firma for teknologi til at bære på kroppen, og professor John Rogers på Nortwestern University, via hans portefølje af intellektuelle rettigheder (IP) og innovation omkring fleksibel, elastisk elektronik.

UV Sense vil kunne fås i en limited edition i USA til sommer, 2018, og lanceres globalt i 2019. La Roche-Posay vil også lancere en limited edition af den prisvindende My UV Patch designet af Yves Behar.

Om La Roche-Posay

La Roche-Posay anbefales af mere end 25.000 dermatologer på verdensplan. La Roche-Posay tilbyder en unik række daglig hudpleje udviklet sammen med dermatologer til alle hdtyper for at komplettere og styrke deres patienters behandlinger og fremme gode hudplejevaner derhjemme hver dag. Mærket startede på Europas førende center for thermal dermatologi, og udvikler formler med sit eksklusive Selenium-rige vand, der er blevet brugt i centret siden 1905 for sine anti-oxidant og velgørende egenskaber. Produkterne udvikles med brug af et omfattende charter for formulering med et minimum af ingredienser i de optimale koncentrationer. Desuden gennemgår La Roche-Posays produkter omfattende kliniske tests for effektivitet og sikkerhed, selv for sensitiv hud.

Om fuseproject

Firmaet blev grundlagt i 1999 af Yves Béhar. Fuseproject er et prisvindende designstudie beliggende i San Francisco. Studiet arbejder med integreret design og tilbyder en hel palette af muligheder med industrielt design, branding, emballage, UI/UX og rumdesign. Fuseproject mener at design skal bidrage til positiv social og miljømæssig forandring, og studiet har modtaget to INDEX:Priser for deres arbejdes sociale effekt. Fuseproject arbejder langsigtet og internationalt med at udvikle og forbedre mærker i en bred vifte af industrier såsom biotech, møbler, mode, rumdesign og forbrugerprodukter. Studiet har også været pioner ved at samarbejde med iværksættere for at udvikle holistiske design-tilbud og hjælpe med at skalere deres forretningsmodel. Studiets arbejder, som bl.a. omfatter ‘the Snoo’ verdens sikreste og mest effective babyseng og ’Soda Stream’ til at lave sodavand derhjemme, er internationalt anerkendt og optræder i de permanente udstilllinger på blandt andet MoMA, SFMoMa, Art Institute of Chicago, Victoria & Albert Museum, Cooper Hewitt og Centre Pompidou.

• la roche-posay
  • solbeskyttelse
  • teknologi
  • sikker i solen