​Chefdesigner Ian Callum slutter hos Jaguar

​Chefdesigner Ian Callum slutter hos Jaguar

Chefdesigner stopper hos Jaguar

Efter 20 år som chefdesigner hos Jaguar stopper Ian Callum, og giver stafetten videre til Julian Thomson, der i øjeblikket er Head of Creative Design.

Ian Callum er en mand, der har efterladt sig lidt af et aftryk, siden han tilbage i 1999 blev sat i spidsen for Jaguars designafdeling. De seneste 20 år har han opbygget et designteam i verdensklasse, der med ham i spidsen har designet så fantastiske biler som F-TYPE, XE, XF,XJ, F-PACE,E-PACE og senest den prisvindende Jaguar I-PACE, der mere eller mindre har ryddet bordet for internationale priser. Årets Bil i Norge, Årets Bil i Europa og World Car Design of the Year – for blot at nævne nogle få.

Jeg har haft en fantastisk karriere hos Jaguar. Et af højdepunkterne var skabelsen af XF fordi den markerede en ny æra i Jaguar design. Fra traditionelt– til nutidigt. Designet af sportsvognen F-TYPE var naturligvis en drøm, der gik i opfyldelse for mig, og med I-PACE fik jeg mulighed for at skabe noget markant innovativt som virkelig ville udfordre opfattelsen af Jaguar. Dets succes står som et statement over, hvor langt vi er nået”, siger Ian Callum og forklarer baggrunden for, at han nu stopper.

Jeg begyndte med en mission om at bringe Jaguar tilbage til det design mærket fortjente. Det har taget 20 år, men jeg mener, at vi har opnået vores mål. Når man kigger på styrken i de produkter vi har – både teknisk og designmæssigt, føler jeg nu, at det er tid til at komme videre,for mig personligt og professionelt. At designe Jaguar har været en livslang drøm for mig, og jeg er glad for, at jeg fortsætter som konsulent for mærket. Jeg har arbejdet tæt sammen med Julian Thomson i 18 år. Han er en meget talentfuld designer, og den helt rigtige person til at lede Jaguar-design ind i næste æra”, siger Ian Callum.

Julian Thomson, der indtil nu har været Jaguars kreative direktør, har været ansvarlig for den fremtidige strategiske designretning. Siden han kom til Jaguar i år 2000 har han været involveret i designkoncepter over hele modelpaletten. Før Julian Thomson kom til Jaguar har han blandt andet været ansvarlig for design hos Lotus og været ansvarlig for exteriør design hos Volkswagen Group Concept design center.

Jeg er meget stolt og beæret over nu at blive designchef for Jaguar. Det er et kæmpe privilegie at lede et så talentfuldt team og fortsætte vores succes. Bildesign har altid bevæget sig hurtigt, men det udvikler sig som aldrig før. Og jeg vil arbejde dedikeret for at sikre, at Jaguar er førende i den udvikling, siger Julian Thomson.