Jaguar I-PACE kåret til  Årets Bil i Norge

Jaguar I-PACE kåret til Årets Bil i Norge

Jaguar I-PACE – den første elbil fra Jaguar – vandt overbevisende titlen som Årets Bil 2019 i Norge foran ni meget kompetente konkurrenter.

I et stærkt finalefelt af hele ni biler kunne juryen bag Årets Bil i dag offentliggøre Jaguar I-PACE som Årets Bil 2019 i Norge.

I begrundelsen for titlen til Jaguar I-PACE hedder det blandt andet:

”Det er debut, der afkræver respekt. Jaguar I-PACE løfter premium begrebet blandt dagens elbiler. Kvalitet og køredynamik er blandt de helt store styrker i Jaguar I- PACE. Jaguar har skabt en elektrisk bil, der er underholdende at køre, har god rækkevidde, og har et klart Land Rover DNA. Syv af otte jurymedlemmer havde Jaguar I-PACE som vinder – det er lang tid siden at afgørelsen har været så klar” hedder det i begrundelsen fra Juryformand Esben Stenssrud.

Hos Jaguar Land Rover globalt er titlen en, der giver genlyd

”Jaguar I-PACE er vores første 100 % elektriske bil, så at vinde Årets Bil 2019 i et af verdens største og mest konkurrenceprægede markeder, er en imponerende bedrift. Det er resultatet af det hårde arbejde som designere og ingeniører har udført, og noget som vi alle er ekstremt stolte af", siger Nick Rogers, Jaguar Land Rover's Executive Director- Product Engineering.

Norsk glæde

Også i Norge er der naturligvis glæde.

”Det er helt fantastisk. Jaguar har været et meget lille mærke på det norske marked, men med Jaguar I-PACE har vi visse måneder mere end 10 doblet vores Jaguar salg. Jaguar I-PACE er blevet den vigtigste bil for os overhovedet, og at vinde titlen i Norge – Europas største elbilmarked med meget erfarne og kritiske forbrugere og journalister, giver denne titel endnu mere vægt”, siger salgsdirektør John Helmesen.

I alt er der solgt 3150 Jaguar I-PACE i Norge – og næste år er det ambitionen at sælge endnu flere. Noget som kåringen kan være med til at få til at lykkes.

I alt kører der år til dato 178.521 elbiler rundt i Norge. Alene indtil nu er der solgt knap 40.000 elbiler, hvilket giver en markedsandel på hele 29 % for elbiler alene. Tager man også hybridbilerne med, så er 60 % af alle nye biler i Norge helt eller delvist elektrificeret.

Juryen bag Årets Bil 2019

Bag titlen står en jury fra norske Autofil, Dagbladet Bil og Dinside.no. I juryen deltog desuden en racerkører, en industriel designer, generalsekretæren i Norges Automobil Sports Forbund, medlem af Norsk Elbilforening, og en senioranalytiker fra autobranchen.

Konkurrenterne til Årets Bil 2019 i Norge

Hyundai Nexo

Hyundai Kona

Ford Focus

Peugeot 508

Volvo V60

Volvo XC40

Nissan Leaf

VW T-Roc

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.