Leca® letfyld skal stabilisere jordbunden under prestigebyggeri i Aabenraa

Det nye byggeri, som er i fuld gang, skal rumme i alt 115 sengepladser og kobles fysisk sammen med det eksisterende sygehus og landskabet omkring.

På grund af ustabil jordbund på byggepladsen og et ønske om at udligne terrænniveauet, skal der anvendes 16.000 kubikmeter Leca® letfyld under dele af byggeriet.

Leca® letfyld vejer under 1/6 af almindelig jord og kan tåle store belastninger fra bygninger og deres fundamenter.

En lagtykkelse på op til seks meter
Visse steder under sygehusbyggeriet i Aabenraa skal der indbygges op til seks meter Leca®letklinker i lagtykkelsen for at udligne terrænniveauet.
Under arbejdet med at udlægge Leca® letfyld anvender BHC A/S i Sønderborg, der er jordentreprenør på byggeprojektet, en dozer til fordelings- og komprimeringsarbejdet.
De store mængder Leca® letfyld køres til byggepladsen i Aabenraa med lastbiler, der kan medbringe op til 100 kubikmeter ad gangen fra Saint-Gobain Webers fabrik i Randers, hvor Leca® letklinkerne fremstilles.

Om ordren til prestigeprojektet i Aabenraa siger Jørn C. Tidemann, markedschef, Saint-Gobain Weber A/S:

- Det er en af de største ordrer vi er stødt på indenfor brugen af Leca® letfyld i Danmark. Materialet bruges jævnlig i store mængder som letfyld til anlægsopgaver i form af veje, broramper, cykelstier og havnebyggerier, hvor det lette og robuste materiale indgår i økonomiske og effektive løsninger, især på lokaliteter med dårlig undergrund - også kaldet blød bund.

Ifølge markedschefen har brugen af Leca® letfyld gennem flere år støt og roligt udviklet sig og er efterhånden blevet til en anerkendt og populær løsning blandt rådgivere, ikke bare i Danmark og Skandinavien - men i hele Europa. Han fortsætter:

- Vi får flere og flere forespørgsler fra rådgivere, som i forskellige sammenhænge overvejer at anvende Leca® letfyld i deres projekter, og vi stiller selvfølgelig gerne vores ingeniører til rådighed for både rådgivere og udførende, som har planer om at bruge Leca® letfyld.

Om valget af Leca® letfyld siger rådgivende ingeniør Per Korsgaard, Wessberg A/S, Rådgivende ingeniører, der er rådgiver på projektet:

- Grunden til, at vi har valgt Leca® letfyld, er, at byggegrunden har et stort terrænfald. Ud fra det projekterede byggeri skal bygningerne derfor placeres mellem 4-6 meter over det eksisterende terræn. Vi har haft overvejelser om at hæve bygningen ved hjælp af pæle. Men det vil give risiko for masser af støjgener og derfor forstyrre personale og patienter på det eksisterende sygehus, som ligger lige opad byggegrunden. Så vi har nøje overvejet hvilken løsning, der er bedst til at hæve terrænet med uden at belaste undergrunden i en grad, så der vil opstå sætninger i det færdige byggeri. Valget er faldet på Leca® letfyld, et naturligt materiale, der er meget lettere end fx grus. Løsningen er totaløkonomisk attraktiv og kan derfor holdes indenfor den anlægsmæssige ramme. Så valget har ikke været svært, fordi det er en optimal løsning, understreger Per Korsgaard og fortsætter:

- Samtidig kender vi Leca® materialet fra andre byggeprojekter i forbindelse med isolering og som lastkompensation og letfyld under vejbyggerier, derfor har det været meget nærliggende at tænke i Leca®, forklarer Per Korsgaard.

FAKTABOKS Leca® letklinker produceres i Danmark på Webers fabrik syd for Randers. Grundmaterialet i klinkerne er plastisk ler fra den danske undergrund. Produktionen er placeret direkte ved råmaterialet, som udvindes fra fabrikkens lergrav, hvilket betyder en minimal intern transport.
Ved en temperatur på ca. 1100 grader brændes leret i store roterovne, og under denne proces ekspanderer leret til små ”korn/nødder” kaldet Leca® letklinker, og samtidig forsvinder alt overskydende organisk materiale. Efter brændingen består Leca® letklinkerne nu af tusindvis af små luftceller med en hård og meget robust skal af brændt ler.

Leca® letklinker er et dansk naturprodukt med mange fordele:

Uorganisk

Uforgængeligt

Tåler store trykbelastninger

Genanvendeligt

Frostbestandigt

Ubrændbart

Angribes ikke af råd, svamp eller insekter

• Bygning, ejendom