Delebiler revet væk til jul

Delebiler er populære hos børnefamilier, der bor i storbyerne og især til jul er der rift om de fleksible biler. Trods ekstra julebiler, melder delebiludbyderen LetsGo, at stort set alle delebiler er reserveret i dagene omkring jul i både Aarhus og København.

»Tæt på alt er booket hen over juleaften i Aarhus og København«, siger Villads Hansen, administrationschef i LetsGo. Han hjælper til dagligt LetsGo’s medlemmer med reservationer og har dermed det store overblik over julebookingerne.

»Det er helt klart den 24. december og i dagene omkring, at vi oplever, at der er mest tryk på reservationssystemet,« siger han. Derfor har LetsGo indsat ekstra julebiler til ordningens medlemmer.

Villads Hansen peger især børnefamilierne blandt LetsGo’s medlemmer, som den gruppe, der har mest brug for delebilerne i højtiden.

»Når det er jul skal der altid transporteres en hel masse og hvis man har børn, kan det godt være ekstra besværligt at bruge det offentlige,« siger Villads Hansen.

Det kender Adam Winberg, der bor på Østerbro i København med sin kæreste og to små piger. Selvom familien ikke har brug for en bil til hverdag, kan logistikken være lidt svær at få til at gå op når far, mor og børn skal på familiebesøg. Her er en delebil især god, når man skal fragte trætte unger hjem om aftenen.

”Vi kan tage hjem i et tempo, der bedre passer børnenes rytme. I stedet for at holde dem vågne med skift i bus og metro passer det med, at den ene eller anden falder i søvn på vej hjem i bilen«, siger Adam Winberg. Han er glad for den tryghed og fleksibilitet, der er ved en delebilordning som LetsGo og synes, det ville være frås at eje selv, når familien skal bruge bil så lidt.

Alle LetsGo’s biler i Aarhus er reserverede, men der er stadig én elbil og én kassevogn ledig i de travle dage i Københavnsområdet. »Jeg forestiller mig, at netop en kassebil må være ekstra god herop til jul«, siger Villads Hansen. Han tror, at også den snart bliver afsat, da et medlem i Grønland har forespurgt på den.

• transport
  • trafik
  • jul
  • familie
  • familieliv
  • juletrafik

LetsGo har mere end 160 biler i København, Aarhus, Odense og fem andre danske byer. 15% af dem er elbiler - bl.a. verdens første, og så vidt vides, eneste dele-Tesla S!