Elbilmåned blev en stor succes

Oktober måned har stået i elbilens tegn hos LetsGo, der har afholdt introdage, tilbudt personlig vejledning i at køre elbil samtidig med at km-prisen blev fjernet, så man kun betalte for selve tiden man kører. Og det har været en stor succes.

”Det har været en overvældende succes med de her introduktionsdage til elbiler til vores medlemmer. Vi har fået utrolig mange positive tilkendegivelser fra medlemmerne på blandt andet vores Facebook side, og det er næsten umuligt at finde en ledig tid resten af måneden til en tur i en af vores elbiler. Det tyder på, at vores medlemmer i den grad har taget elbilen til sig, og vi forventer at andelen af ture i el-delebiler vil stige betydeligt fremover”, udtaler direktør i LetsGo Bjarke Fonnesbech.

Det Økologiske Råd har støttet elbilmåneden sammen med Trafikstyrelsen og det er et projekt, der passer rigtig godt ind i Det Økologiske Råds arbejde.

”Elbiler er en langsigtet løsning, hvis vi skal minimere CO2-udledningen og luftforureningen i vores byer, og her er delebilsordninger en oplagt mulighed for at stifte kendskab med elbiler på en uforpligtende måde. Man behøver ikke at købe en elbil eller forpligte sig i en længere periode. Samtidig kan man kombinere en delebils-elbil med andre biler. Det gør alt sammen, at det her projekt passer rigtig godt med Det Økologiske Råd”, udtaler Jeppe Juul, energi- og transportmedarbejder hos Det Økologiske Råd.

Én af de LetsGo-medlemmer, der har været yderst begejstret for en personlig vejledning i at køre elbil, er Bente Dahl, der har kørt bil i 50 år, men aldrig prøvet en elbil før. Som så mange andre, var det de mentale barrierer der afholdt Bente i at prøve en elbil.

”Jeg har længe gerne villet prøve en elbil, men turde ikke. Og så var det bare så nemt. Der er ikke noget at frygte” siger Bente Dahl, der allerede har booket en tur i næste uge.

Bente Dahl mener, at elbiler er fremtiden, hvis vi skal overleve som samfund.

”Jeg mener, at vi skal over til elbiler, det er en principiel holdning. Nu har jeg så selv prøvet en elbil, og det bliver en elbil jeg vælger fremover. Jeg tænker jeg fortsætter en 10-15 år endnu med at køre bil, og det bliver i en elbil”, siger Bente Dahl.

Også Mette Rasmussen har været til introdag hos LetsGo sammen med sin mor. Ingen af dem havde prøvet at køre elbil før, men det bliver ikke sidste gang idet de begge har booket en ny tur hver for sig.

”Vi var ude at køre et par timer og det var rigtig dejligt. Elbilen flyder mere hen ad vejen, den larmer ikke og lugter ikke. Jeg har let til køresyge, men det oplevede jeg slet ikke i elbilen”, siger Mette Rasmussen.

Mette Rasmussen siger, at der ikke er nogen forskel rent køreteknisk mellem en elbil og en benzinbil. Al det udstyr en benzindreven bil har, har elbilen også.

”Elbilen var bare lidt mere lækker. Den er virkelig behagelig at køre i, og jeg foretrækker en elbil frem for en benzinbil”, siger hun.

LetsGo har mere end 160 biler i København, Aarhus, Odense og fem andre danske byer. 15% af dem er elbiler - bl.a. verdens første, og så vidt vides, eneste dele-Tesla S!