AGA etablerer sin første danske CO2-terminal på Lindø.

I dag har LINDØ port of ODENSE og AGA indgået aftale om AGA’s nye CO2-terminal på Lindø. Terminalen bliver AGA’s første i Danmark og placeres på et 3.500 kvadratmeter stort areal på Lindøs Terminal Nord.

AGA har gennem de seneste år etableret stærke partnerskaber med en række førende fødevarevirksomheder, og har således i dag en betydende rolle i forsyningssikkerheden af CO2 til den danske industri. Med det mål at kunne sikre stabile forsyninger, primært i Danmark, har AGA derfor besluttet at etablere en dansk CO2- terminal. Fra anlægget vil AGA levere CO2 direkte til kunder i Danmark samt til AGA’s egen tørisfabrik i Taulov.

Anlægget, som forventes klar i sommeren 2019, vil få leverancer med skib fra AGA’s produktionsanlæg i Norden. AGA’s CO2 kilder i Norden er rene genbrugskilder, hvor CO2 opsamles som biprodukt ved fx produktion af bioethanol. Miljømæssigt øger AGA´s CO2 således ikke den samlede CO2-udledning– en udledning som førende klimaforskere er enige om bør reduceres kraftigt.

AGA er glade for placeringen af den nye terminal og for det samarbejde, der er indgået med LINDØ port of ODENSE.

”Lindø har en central beliggenhed i forhold til AGA’s kunder i Danmark, og er et dedikeret industriområde med et stort potentiale, som giver mulighed for vækst. Samtidig er vi blevet yderst professionelt og vel modtaget af LINDØ port of ODENSE”, siger Ole Kronborg, markedsdirektør hos AGA.

Hos LINDØ port of ODENSE er der også glæde over samarbejdet med Nordeuropas førende industrigasselskab.

”AGA er en stor international aktør med et spændende produkt. Flydende CO2 er et helt nyt marked for os, og vi ser det som et skridt på vejen til nye muligheder”, fortæller Carsten Aa, administrerende direktør hos LINDØ port of ODENSE A/S og fortsætter, ”I 2020 står vores Havneudvidelse på 400.000 nye kvadratmeter klar – det betyder, at vi får plads til yderligere aktiviteter hos eksisterende kunder. Men vi udvider også med nye forretningsområder og samarbejder, som eksempelvis dette med AGA, der bringer os et spændende skridt i en ny retning.”

Spørgsmål vedr. AGA’s aktiviteter er velkomne og kan stilles til markedsdirektør Ole Kronborg på ole.kronborg@dk.aga.com eller på telefon 4054 9901.

Spørgsmål vedr. LINDØ port of ODENSE’s aktiviteter er velkomne og kan stilles til administrerende direktør Carsten Aa på caa@lpo.dk eller på telefon 2294 4400.

Yderligere information om de to virksomheder kan findes på:

AGA: http://www.aga.dk/

LINDØ port of ODENSE: https://www.lpo.dk/

• aga
  • co2-terminal
  • lindø

AGA er Nordeuropas førende industrigasselskab, og den foretrukne partner for kunder på tværs af en lang række brancher. Vi leverer et omfattende program af industrigasser, specialgasser, udstyr og teknisk support. AGA er også en pålidelig leverandør af LNG og biogas. AGA leverer desuden medicinske gas- og plejeløsninger under navnet AGA Linde Healthcare.

Vi hjælper vores kunder med at skabe værditilvækst og en mærkbar konkurrencefordel. Ved hjælp af innovative gasløsninger forbedrer AGA produktiviteten, sikkerheden og konkurrenceevnen på en miljøgavnlig måde.

AGA A/S er en del af The Linde Group, verdens førende industrigaskoncern, med omkring 58 000 ansatte i mere end 100 lande. Læs mere på www.aga.dk.

Jan A. Christensen

Pressekontakt Head of Sales Denmark Sales Management +4540739930

Janne Ipsen

Pressekontakt Marketing & Communications +4526326602