Den rigtige byggerådgivning er helt afgørende når drømmehuset skal bygges

Den rigtige byggerådgivning er helt afgørende når drømmehuset skal bygges

At bygge nyt hus er for de fleste en af de største investeringer i livet. Derfor er det uhyre vigtigt at komme rigtigt fra start for at undgå de faldgruber, så stort et projekt kan omfatte.

Servitutter, lokalplaner, bygningsreglementer, jordbundsforhold, myndighedskrav til huset og eventuel forurening m.v. kan være svært for en almindelig familie at navigere i, når man står med ideen til drømmehuset. Dertil kommer omkostninger forbundet med nedrivning af eksisterende byggeri, lokale krav til grunden, kloakering, tilslutningsafgifter m.m., som kan have afgørende betydning for det endelige resultat og ikke mindst prisen, hvis ikke man fra start har overblik og et indgående kendskab til branchen. God byggerådgivning er derfor et helt centralt område i alle byggeprojekter og et emne, der bør tages meget alvorligt.

Det er de helt enige i hos byggefirmaet Lind & Risør hvor byggerådgiverne er eksperter i at gennemskue og planlægge processen, så der ikke er nogen overraskelser undervejs. Hverken i byggefasen eller på budgettet. ”Gennemsigtig byggerådgivning er et vigtigt nøgleord, ligesom tryghed fra start til slut er alfa og omega”,siger adm. direktør Jesper Lind. Typisk er rådgivningen opdelt i to faser. Den indledende praktiske del, hvor alle krav og reglementer belyses grundigt, og hver en sten vendes, så der er taget højde for alle tænkelige scenarier, inden man går i banken. Dernæst den kreative og lidt sjovere fase, hvor drømmehuset tager form i tæt samarbejde med Lind & Risørs egne arkitekter, som har års erfaring i at gøre drømme til virkelighed, optimere hver enkelt kvadratmeter, finde de bedste materialer og at få indretningen til at spille både indvendigt og udvendigt.

”Den rigtige byggerådgivning med erfarne byggerådgivere er fundamentet i alle Lind & Risør byggeprojekter. ”For at undgå uheldige overraskelser er vores ekspertgruppe af byggerådgivere uddannet i at gennemskue alle risici. De fleste byggeprojekter tager hos os omkring et år fra start til slut, og det er vigtigt, at man er tryg undervejs og kan sove om natten. Det er også langt sjovere at nå til den kreative fase, når man ved, at der er styr på sagerne,” fortæller adm. direktør hos Lind & Risør Jesper Lind.

10 gode råd og tips til at finde den helt rigtige byggegrund:

• Kig ikke kun på byggegrunde, kig også på huse som evt. kan rives ned og give plads til et nyt. Det er mere og mere almindeligt at gamle 60’er og 70’er huse giver plads til nye familievillaer.
  • Undersøg om der er indlagt stikledninger til kloak og vand.
  • Undersøg om området er særligt udsat ved skybrud og lign. og tjek om kommunen stiller krav til evt. faskine osv. til afvanding.
  • Læs kommunens lokalplan for området. Der kan være bestemmelser som umuliggør byggeriet af jeres drømmehus.
  • Find ud af hvad der betyder mest for jer. Grundens størrelse? Beliggenhed? Adgangsforhold? Afstand til familie og venner?
  • Vær realistisk i forhold til hvor stort et hus familien har behov for og vær sikker på om det kan være på grunden. Der er både bebyggelsesprocenter og byggelinjer der skal overholdes.
  • HUSK at evt. carport og udhus også tæller med i m². Så der skal være lidt "plads til overs" når husets størrelse er på plads.
  • Besøg gerne grunden på forskellige tidspunkter af dagen i forhold til både evt. forstyrrende trafik og solens placering rundt om huset. Besøg også gerne grunden både på hverdage og i weekenden.
  • Få foretaget en jordbundsundersøgelse INDEN i køber grunden. Denne afdækker både evt. forurening og om grundens bæreevne er tilstrækkelig.
  • Får I ikke foretaget en jordbundsundersøgelse, risikerer I ekstra udgifter på flere hundrede tusinde kroner til fundering.
  • Få ALTID en advokat ind over grundkøbet. Hvis man har købt en grund uden en advokat, så er der ikke andre end én selv til at tage regningen, hvis den er forurenet eller har dårlig bæreevne.
  • Emner