Dansk byggelegetøj vinder pris i USA

Et dansk legetøjsmærke har vundet førstepladsen for konstruktionslegetøj i USA - og det er ikke LEGO. Legetøjet er gået direkte ind i børn og forældres hjerter, blandt andet fordi det sikrer ro ved middagsbordet.

De fleste forældre har formentlig prøvet at fortryde, at de tog deres børn med på restaurant eller genkender frygten, der indfinder sig, når de skal ud at rejse med børn, der hverken kan sidde - eller tie - stille på flyveturen. Nu har den amerikanske TV-station NBC i programmet ‘Today’ kåret den bedste løsning til at underholde de små poder og samtidig sikre fred og ro; de danske Plus-Plus brikker.

De andre nominerede var LEGO, Magformers og K-Nex, men det var hverken klods-giganten fra Billund eller konkurrenterne, der løb med sejren. Guldet tilhører stadig Danmark, da Plus-Plus brikkerne kommer fra Holbæk. Mediet begrunder blandt andet valget med, at det er billigt og nemt at tage brikkerne med i tasken, men også at det er sjovt og lærerigt.

Plus-Plus er små, flade og farverige brikker med samme form, der kan sættes sammen på utallige måder. Brikkerne kan danne både 2D og 3D-designs. Der er derfor garanti for mange timers underholdning med brikkerne, det er bare et spørgsmål om at sætte fantasien løs.

De danske brikker er også netop blevet kåret til Best Construction Toy af Learning Express, der er den største butikskæde for speciallegetøj i USA. De kårer hvert år det bedste legetøj indenfor flere kategorier; blandt andet bedst til baby, sport, konstruktion, videnskab og spil. Det handler ifølge stifter og direktør, Sharon DiMinico, om at anerkende særligt opfindsomt legetøj af høj kvalitet, der giver stor ‘lege-værdi’. Prisen blev givet på baggrund af legetøjets originalitet, kreativitet, design og salg.

En success hos de små

Det er ikke kun ved de internationale prisuddelinger, at Plus-Plus har success. Børnene i børnehaven - og de voksne - er også vilde med det, indrømmer pædagogmedhjælper Mette Christensen.

“Plus-Plus er helt klart godt for børnene at lege med, da det er en god bordaktivitet, der ‘fanger’ børnene og holder dem interesseret og koncentreret i længere tid ad gangen. Det styrker børnenes finmotorik og lader dem udforske deres egen fantasi og kreativitet,” forklarer Mette Christensen, der har sin daglige gang i en børnehave i Dragør, og uddyber: “Det er mere realistisk end LEGO. Børnene leger med det på en helt anden måde, for de har det sjovt og bliver ved med at bygge videre på både realistiske figurer og fantasifigurer. Og så må jeg bare indrømme, at det altså også er sjovt for voksne. Det er tilmed sjovt for børnene at se, hvad en voksen kan få ud af de små brikker. Vi byggede en stor forlystelsespark, hvor alle kunne være med og lave deres egen forlystelse. Det kunne både ligne en rustjebane, eller det kunne være noget helt skørt. Vi byggede derefter nogle børn, som kunne gå rundt til de forskellige forlystelser. Børnene samarbejdede om at lave parken og accepterede derfor også hinandens skøre forlystelser.”

Vi flytter også brikker i Danmark

På Amazon er Plus-Plus gået fra at være ‘blandt det mest solgte legetøj’ til nummer et og nu at have en flot andenplads. I Danmark går det også godt for konstruktionslegetøjet, der bliver solgt til både private hjem og børneinstitutioner. “Plus-Plus klarer sig også godt i Danmark. Jeg vil tro, det er fordi, det ikke kræver så meget - bare man har fantasi. For man kan blive ved med at bygge og bygge, og man kan gøre det både alene og sammen med venner. Der er altså garanti for mange timers leg blot med nogle byggebrikker i forskellige farver,” udtaler Michael Jensen, der er direktør for Maki, der distribuerer legetøj i Norden. Ifølge legetøjsdirektøren er det ikke bare sjov det hele: “En ting er, at det er sjovt at skabe noget gennem leg, men der er også andre gavnlige effekter ved Plus-Plus - børnene bruger deres fantasi og stimulerer hjernen til at tænke kreativt, de bruger hænderne og udvikler deres motorik, de bruger flere sanser på en gang, og så leger og lærer de på samme tid, når de bygger bavianer, biler og byer,” udtaler Michael Jensen, der er direktør for legetøjsdistributøren Maki.

Plus-Plus har også vundet:

Kid’s Biz Fair, Warsaw, Poland
"Best Product 2012"

Ed Expo 2013, USA
"Most Popular New Product"

Canadian Toy Testing Council
"Toy Report 2014 Award Winner"

Oppenheim Toy Portfolio
"Best Toy Award Gold Seal 2013"

Neighbourhood Toy Stores of Canada (NETS)
"Gold Star 2013"

NPO Japan Good Toy Committee
"Good Toy Award 2013"

Polish Design Institute
"Design award 2013"

Swedish Toy award 2014, nominated

Polish Toy award 2015

Czech Toy Award 2015

• Virksomhed, generelt

• michael jensen
  • maki
  • plus plus
  • legetøj

Maki A/S er en af de største distributører af legetøj, spil og licenserede produkter i de nordiske lande; Danmark, Sverige, Norge og Finland. Maki håndterer på nuværende tidspunkt 50 internationale mærker og har 4 lokale licenser, hvilket bliver solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og webshops. Maki blev grundlagt i 1995, og både vores HQ og lager er beliggende i Silkeborg, Danmark.

Anne Sofie Bak

Presseansvarlig +45 3842 5447