Monstre med mælketænder huserer danske hjem

“Advarsel: Adopter dem på eget ansvar!” Sådan står der på pakken, når du køber de bløde men skræmmende tøjdyr, Fugglers. De er et bekendtskab, der godt kan trække tænder ud - og som har fået mødre til at gå amok over, at de skulle bestå af netop små børnetænder, der er trukket ud.

Det farligste ved “tøjdyrene med tandsæt” er nok, at de er så grimme, at man ikke kan lade være med at holde af dem. De kan bedst forklares som værende tøjdyrenes svar på Hansi fra The Julekalender: De har ‘the biggest tænder and the grimmest tøj’. De små væsner er uforudsigelige spilopmagere og lige så drilagtige som drillenisser - bare hele året rundt. De kan blandt andet finde på at spise al chokoladen, slå en prut eller smide vasketøjet på gulvet. Det er selvfølgelig ikke dig selv, din samlever eller dit barn, som gør den slags, for det er klassisk Fuggler!

Børnetænder med posten

Lige som man troede, at Fugglers ikke kunne blive mere bizarre, har internetbrugernes fantasi alligevel overgået virkeligheden. Flere gange er der spredt historier om, at det er mælketænder fra børn, der bliver syet ind i tøjdyrene, så de kan gemme dem som minde. Det har fået mødre til at fare til tasterne med udbrud som “gross” og “disgusting”. Nogle forældre synes tværtimod, at det kunne være et sjovt kunstprojekt, for de ved alligevel ikke, hvor de ellers skal gøre af de tabte bisser efter tandfeens visit. Mrs. McGettrick, som er skaber af Fugglers, maner dog rygtet til jorden, og frabeder sig specifikt at få tilsendt tænder med posten. For som den kreative tøjdyrs-skaber selv siger med et glimt i øjet, så må kuverter med små mælketænder i posten nok være den sikre vej til at blive overvåget.

Hvem køber falske tænder på nettet?

I dag er de vanskabte tøjdyr elsket af både børn og voksne, som samler på dem, men det startede som et internetfænomen, hvor deres skaber, Mrs. McGettrick, uploadede billeder af de sjove karakterer for at sprede grin - ligesom hun selv havde fået det, da hun først så de kunstige mennesketænder online. Faktisk var det ved et tilfælde, at hun opdagede tænderne, men det viste sig at være kærlighed ved første klik.

“Jeg faldt over en pose med forskellige falske tænder. Jeg kunne ikke forstå, hvorfor nogen ville sælge eller have lyst til at eje en pose fyldt med tænder. Jo mere jeg tænkte på det, jo sjovere blev det. Jeg fik et billede i hovedet af en lille, gammel dame, som ville købe dem for at sætte dem på sine hjemmelavede bamser. Jeg grinte så meget, at jeg græd, og før jeg tænkte nærmere over det, havde jeg selv købt nogle tænder,” fortæller Louise McGettrick til britiske Mojo Nation, der støtter udvikling af kreativt legetøj.

Louise McGettrick har tidligere læst drama og standup på universitetet og fik en kontrakt på at skrive en serie af børnebøger. Hun havde blot tænkt, at Fugglers skulle være en hobby, men de små monstre havde andre planer, og det gav hende blod på tanden. I dag laver hun de mærkværdige tøjdyr på fuld tid og bruger sort humor til at markedsføre dem på alt fra indpakning til hjemmeside og Twitter.

Ifølge McGettrick kommer hendes idéer til de forskellige tandmonstre fra en kombination af koffein, koncentration, selvtillid og frygt. Du kan også få glæde - eller nærmere ballade - af dem hjemme hos dig, nu hvor de britiskfødte monstre også sælges i legetøjsforretninger i Danmark. Men husk - det er på eget ansvar!

• Underholdning

• maki
  • legetøj
  • tøjdyr
  • fuggler
  • michael jensen

Maki A/S er en af de største distributører af legetøj, spil og licenserede produkter i de nordiske lande; Danmark, Sverige, Norge og Finland. Maki håndterer på nuværende tidspunkt 50 internationale mærker og har 4 lokale licenser, hvilket bliver solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og webshops. Maki blev grundlagt i 1995, og både vores HQ og lager er beliggende i Silkeborg, Danmark.

Anne Sofie Bak

Presseansvarlig +45 3842 5447