Det rene gas!

Nemlig biogas fra Thorsø biogasanlæg, som netop har anskaffet sin MAN lastbil nr. 3 med MAN TeleMatics®.

I princippet er biogas ret enkelt: man opsamler den metangas, der dannes ved nedbrydning af gylle fra landmændenes husdyr. Men praksis er lidt mere kompliceret. Gyllen skal jo håndteres og transporteres til et centralt anlæg, før man kan opsamle gassen. Desuden skal processen køre konstant, og nedbrud og stop er særdeles kostbare.

Derfor har Thorsø Miljø & Biogas AMBA, der ejes af 43 landmænd i fællesskab, valgt MAN lastbiler til transporterne, ikke mindst på basis af erfaringerne fra et par år med MAN TeleMatics®, som Søren Nybroe fra MAN i Tilst ved Århus præsenterede for selskabet for ca. 3 år siden. Systemet har siden sparet selskabet for ca. 50.000 kr. om året pr. bil, og med 3 biler kan det mærkes på økonomien. Andelsselskabets nye MAN-trækker har naturligvis også TeleMatics®, og den er i øvrigt lidt af en kraftkarl med 540 hk, tandemtræk, slidfri Pritarder-bremse og Brakematic, som sænker driftsomkostningerne yderligere. Den store, 4-akslede gylletrailer fyldes og tømmes ved hjælp af to hydraulikpumper på trækkeren, som igen driver selve gyllepumperne på traileren. Det der med gas og gylle kræver virkelig sin MAN!

• Lastbiler, transportbil

The MAN Group is one of Europe’s leading industrial players in transport-related engineering, with revenue of approximately €15.8 billion in 2012. As a supplier of trucks, buses, diesel engines, turbo machinery, and special gear units, MAN employs approximately 54,300 people worldwide. Its business areas hold leading positions in their respective markets.