Den maritime branche samlet på MARTEC

Som noget helt nyt rykkede den nationale maritime konference MSSM (Maritim Sundhed, Sikkerhed og Miljø) teltpælene op, og prøvede lykken i den nordligste del af Danmark på MARTEC, – Maritime and Polytechnic University College. MARTEC og MDC (Maritime Development Center) arrangerede en succesfuld konference i fællesskab. Cirka 200 deltagere fra hele den danske maritime branche, inklusiv studerende fra maritime skoler over hele landet, tog turen til MARTEC i Nordjylland.

De første deltagere ankom, veloplagte og klar til et nyt og revideret indhold torsdag morgen, for at deltage i oplæg, debatter og workshops. Ud over at høre indlæg i emner som kunstig intelligens og robotteknologi i fremtidens maritime erhverv, nødvendige tilpasninger af fremtidige regler, fremtidens kultur og trivsel, var der lagt op til masser af debat og diskussion.

Mikkel Hansen direktør for MDC, fortæller her hvorfor de har valgt at placere konferencen netop på MARTEC i Frederikshavn: ”Der er ingen tvivl om, at Frederikshavn og Nordjylland, indeholder én af de stærkeste maritime klynger i landet. Der er mange maritime virksomheder, initiativer, rederier i Nordjylland og det var derfor et helt oplagt sted for os at holde konferencen, i nogle i øvrigt fantastiske rammer, på MARTEC.”

MSSM er unik ved at det både er aktive søfarende, rederifolk, skoler, myndigheder, organisationer og leverandører med flere, der hvert år mødes og diskuterer de hotteste emner i den blå industri. Målet er, at finde fælles løsninger på, hvordan vi gør maritime arbejdspladser både mere sikre, sunde og bæredygtige.

Praktisk afprøvning og hands-on!

Som noget nyt på årets konference fik deltagerne mulighed for at blande oplæg og debat med praktiske øvelser. Konferencens placering på MARTEC gjorde det helt naturligt at inddrage de undervisningsfaciliteter, MARTEC råder over, og der blev derfor også mulighed for at stifte bekendtskab med højderedning, og deltagerne kunne desuden prøve at betjene den 30 meter høje offshore-kran.

”Vi er glade for at være vært på denne vigtige landsdækkende konference. En af vores vigtige opgaver som uddannelsesinstitution er at lære studerende og kursister hvad ”Safety First!” betyder. Én ting er teori – en helt anden er, at opføre sig sikkert i praksis. Det fik konferencedeltagerne smagsprøver på. Vi har valgt at lægge hus til konferencen for at sætte maritime uddannelser til den stærke nordjyske maritime klynge på landkortet. Vi har brug for at rekruttere flere unge til branchen, så væksten i det Blå Nordjylland og i det Blå Danmark kan fortsætte uhindret”, fortæller direktør på MARTEC Pia Ankerstjerne.

Deltagerne fik bl.a. mulighed for at få pulsen op i gymnastiksalen på MARTEC Kragholmen som et supplement til indlæggene omkring motion, kost og sundhed ombord. Programmet bød desuden på et tankevækkende oplæg fra Poul Knudsgaard, Vice President hos MAN Energy Solutions, som fortalte om de forebyggende træningstiltag, der er iværksat globalt hos MAN, efter en ulykke i forbindelser med transfer fra én båd til én anden på åbent hav i 2016. Deltagerne fik også lejlighed for, at prøve hvordan augmented/mixed reality allerede nu benyttes i praksis, f.eks. for at give instruktioner når motorventiler skal justeres.

Det Blå Danmark støtter op bag MSSM konferencen, herunder den nordjyske maritime klynges organisation MARCOD, som ligeledes bidrog med indlæg på konferencedagene.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer.

Mere information på www.martec.dk