Erhvervsskoleelever bliver klogere på de videregående uddannelser

”Studiedagen” byder for andet år i træk erhvervsskoleelever velkommen inden for på 17 forskellige videregående uddannelser. MARTEC i Frederikshavn og University College Nordjylland i Aalborg får tirsdag 26. april besøg af nysgerrige elever, der kan få stillet deres spørgelyst og blive klogere på deres fremtid.

De videregående uddannelser vil naturligvis gerne hjælpe eleverne fra de nordjyske erhvervsskoler med at få afklaret, om de skal læse videre. Det giver god mening – også i et større samfundsmæssigt perspektiv. Fremskrivninger fra Beskæftigelsesrådet peger nemlig på, at Danmark vil mangle 90.000 faglærte i 2030. Hvis der ikke bliver uddannet flere, vil danske virksomheder risikere at gå glip af omsætning og vækst som følge af manglen på kvalificeret arbejdskraft.

MARTEC i Frederikshavn har oplevet markant fremgang i elevtallet i de seneste par år og kan også glædeligt konstatere, at der er rift om de unge maskinmestre, når de er færdige på uddannelsen:

”Vi er stolte over at sende kompetente maskinmestre ud i industrien og Det Blå Danmark, hvor de kan bidrage til den fortsatte vækst, som opleves i erhvervet. Der er behov for arbejdskraft og kompetente maskinmestre, og vi er rigtig glade for at få lov til at vise erhvervsskoleeleverne deres muligheder for en videregående teknisk uddannelse som overbygning på deres faglige uddannelse", fortæller vicedirektør Brian Thomsen fra MARTEC.

På Studiedagen har 17 erhvervsskoleeleverne valgt at tale med de eksisterende maskinmestrestuderende og danne sig indtryk af de muligheder og perspektiver, som uddannelsen rummer.

”Vi er yderst tilfredse med, at så mange har ønsket at bruge Studiedagen på at blive klogere på en maritim teknisk uddannelse”, slutter Brian Thomsen.

Nordjyske Erhvervsskoler giver igen i november erhvervsskoleeleverne mulighed for at besøge de videregående uddannelser. Studiedagen bliver afviklet i tæt samarbejde mellem de Nordjyske Erhvervsskoler, Region Nordjylland, Studievalg Nordjylland og de videregående uddannelser.

• studie
  • erhvervsskole