MARTEC – Der skal uddannes flere maskinmestre i Nordjylland

For få uger siden tilsluttede MARTEC sig Danmarks nye Teknologipagt og forpligtigede sig dermed til at arbejde for, at 20 % flere får en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Denne nationale strategi er særdeles relevant i forhold til de blå uddannelser i Nordjylland, herunder også maskinmesteruddannelsen.

”Det er glædeligt, at uddannelsesministeriet har givet tilladelse til forsøgsvis at tilbyde den indledende del af maskinmesteruddannelsen i Aalborg”, siger MARTECs direktør Pia Ankerstjerne. ”Der er fortsat meget stor efterspørgsel efter maskinmestre, som ansættes til at varetage stadig flere og flere funktioner på arbejdsmarkedet, i takt med at virksomhederne får øjnene op for maskinmesterens brede kompetence profil. Der er simpelthen brug for flere maskinmestre i regionen.”

Hvert år optager MARTEC omkring 150 studerende, hvoraf cirka 90 starter på maskinmesteruddannelsens indledende forløb, Værkstedsskolen. ”Trinbrættet” i Aalborg etableres med henblik på at tiltrække endnu flere studerende til uddannelsen. MARTEC forventer at optage op til 32 ekstra studerende én gang årligt fra sommeren 2019. De ansøgere, der kommer fra den sydlige del af regionen, f.eks. Rebild, Vesthimmerland, Mariagerfjord m.fl., vil således på visse betingelser kunne tilbydes en studieplads i Aalborg.

Studerende på Værkstedsskolen er unge, der netop har afsluttet en studentereksamen, og det er derfor ikke alle, der er klar til at flytte hjemmefra. Tilsvarende kan det være en udfordring at påbegynde en videregående uddannelse mere end 50 km væk fra bopælen. Trinbrættet i Aalborg skal således gøre uddannelsen mere tillokkende for de unge sydfra. Etablering af værkstedsskoleforløbet i Aalborg forventes samtidigt, at gøre det lettere for virksomhederne i den sydlige del af regionen at få maskinmesterstuderende i praktik.

Samarbejde med industrien
Successen og eksistensberettigelsen i forhold til at åbne en uddannelsesstation i Aalborg, er vurderet i samarbejde med en række nordjyske virksomheder.

”Vi har heldigvis nogle fantastiske samarbejdspartnere over hele Nordjylland, som velvilligt åbner dørene for praktikanter fra MARTEC. I øjeblikket har vi løbende 135 studerende i praktik, og der er allerede tilkendegivet interesse fra virksomheder som Desmi, Alfa Laval, Ballard, Danpo, Aalborg Universitetshospital og Dania, beliggende i et område fra Nørresundby til Hobro, om at tage flere praktikanter. Vi er ikke i tvivl om, at vi stadig kan skaffe tilstrækkeligt med praktikpladser,” siger Brian Thomsen, vicedirektør på MARTEC.

Med en ledighed på under 3% blandt maskinmestre i Nordjylland, og en stigende efterspørgsel, er behovet for at tiltrække flere studerende til at få øje på. Uddannelsesstationen i Aalborg er således et supplement til det eksisterende værkstedsskoleforløb i Frederikshavn, og skal medvirke til, at der uddannes tilstrækkelig mange maskinmestre i regionen, så Nordjylland kan udnytte det store vækstpotentiale, der findes på både det maritime og det tekniske område i fremtiden.

MARTEC går nu i gang med at tilrettelægge opstarten samt finde den rette samarbejdspartner og lokation.

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle typer af maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-Søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst- og fiskerskipper samt skibsføreruddannelsen. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavn Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer. Mere information på www.martec.dk

Kommunikations- og marketingmedarbejder René Ribberholt Kæseler; tlf.: 3012 3358; e-mail: rek@martec.dk