MARTEC tiltræder Danmarks nye Teknologipagt

MARTEC er indtrådt som ambassadør for Teknologipagten, og har samtidigt initieret et nyt teknologipagtprojekt i tæt samarbejde med Fjordline, MAN DIESEL & TURBO samt Ranum Efterskole. Sammen vil vi arbejde for at tiltrække flere studerende på de såkaldte STEM-uddannelser – uddannelser inden for naturvidenskab(Science), IT(Technology), ingeniørkundskab(Engineering) og matematik(Mathematics).

”MARTEC hilser Teknologipagten velkommen. Vi skal alle sammen være teknologisk kapable i fremtiden. Hele befolkningen skal kunne forstå og bruge teknologi, og hvis vi ikke gør noget, risikerer vi, at dele af befolkningen bliver såkaldte ”teknologi-analfabeter”. Vi skal kunne forstå, udvikle og se de teknologiske muligheder til fælles bedste, og det er netop denne ambition som Teknologipagten, der er sat i søen i dag, forfølger. Danmark skal øge antallet der gennemfører en STEM-uddannelse med 20 % - både på erhvervsuddannelserne og på de videregående uddannelser. Vi ved jo, at virksomhederne kæmper med at tiltrække kompetent arbejdskraft i dagligdagen, og vi vil meget gerne være med til at ændre dette,” fortæller direktør på MARTEC, Pia Ankerstjerne, og fortsætter: ”Vi vil etablere en Maritim Technology Camp med vores samarbejdspartnere, og håber herigennem at få mange flere til at interessere sig for en karriere på det tekniske felt i det blå Danmark.”

Maritime Technology Camp

Formålet med Maritime Technology Camp er at sætte særligt fokus på den maritime branche. Potentielle studerende fra ungdoms- og erhvervsuddannelserne samt folkeskolen bliver inviteret inden for, og vil i løbet af tre dage stifte bekendtskab med robotteknologi, skibssimulatorer, maritim sikkerhed, 3D print, samt komme med ind i maskinrummet og på broen ombord på en færge og udføre praktiske øvelser på virkelige anlæg. Alt sammen for at snuse til og få interesse for en karriere i Det Blå Danmark.

”Vi glæder os meget til at åbne dørene for potentielle studerende her på MARTEC. Vi vil sammen med Fjordline, MAN Diesel og Turbo og Ranum Efterskole sætte vores kræfter ind på, at give de unge et unikt indblik i de muligheder en blå karriere giver. Deltagerne i Maritime Technology Camp skal få lov at opleve på nærmeste hånd, at også det maritime erhverv og de maritime uddannelser, ud over at fokusere på det teknologiske, også er på vej ind i en digital tidsalder. Målet er, at deltagerne via simuleringer og praktiske øvelser, skal få en god fornemmelse af hvilke udfordringer og muligheder teknologi og digitalisering giver for drift og overvågning af fremtidens skibe,” udtaler MARTECs vicedirektør Brian Thomsen.

Startskuddet

Tirsdag d. 24 april blev Teknologipagten lanceret ved en event på Experimentarium i København. Regeringens bidrag til pagten blev præsenteret af Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, Undervisningsminister Merete Riisager og Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. Efter det officielle ”startskud” var det muligt for besøgende, at opleve Teknologipagten i praksis, da flere af pagtens medspillere udstillede deres bidrag til Teknologipagten i forhallen til Experimentarium.

Læs mere om pagten på www.teknologipagten.dk

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle typer af maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst og fiskerskipper samt skibsfører uddannelsen. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer. Mere information på www.martec.dk

• energi
  • forsyning