Nye maskinmestre dimitterede fra MARTEC

Det pæne tøj og de store smil var fundet frem, da de nye maskinmestre og deres familier fandt sig til rette i den store Multisal hos MARTEC på Hånbækvej. Direktør Pia Ankerstjerne roste dimittenderne for deres store indsats og gav et par gode råd med på vejen, hvorefter borgmester i Frederikshavn, Birgit Hansen, takkede for at de valgte at tage uddannelsen i Frederikshavn kommune og bad dem sprede budskabet om de mange gode maritime uddannelsesmuligheder der findes i Nordjylland.

De nyuddannede fik også en række gode råd med på vejen fra det maritime erhverv. Flere af talerne nævnte de mange muligheder uddannelsen giver og der blev især lagt vægt på mulighederne for at rejse ud i verden.

Sekretariatschef i den Danske Maritime Fond, Carsten Melchiors, opfordrede alle de unge til at være innovative, udfordre de bestående løsninger og udvikle nye og innovative produkter til branchen.

Der blev ved lejligheden uddelt en række priser til de studerende, som har gjort sig særligt positivt bemærket både fagligt og socialt. Rederiet A. P. Møllers præmie gik til Bjørn Klitgaard Person som dimitterede med et snit på 11,3. Maskinmestrenes Forening uddelte præmier til Bo Balling Andersen og Rasmus Visti Nørgaard som i særlig grad har medvirket til et konstruktivt studiemiljø, der skaber resultater for alle på holdet. Den Danske Maritime Fond uddelte præmie til Bjørn Klitgaard Person og Jakob Mejlvang Christensen. MARTEC Maskinmesterklub præmierede Kasper Grønvald Nielsen. Borgmester for Frederikshavn kommune, Birgit Hansen, uddelte den traditionelle og uundværlige kogebog til Kristian Vestergaard Kristensen.

Under dimissionen blev lejligheden benyttet til at kåre det bedste værkstedsprojekt i 2017. Formand for Maritime Network Frederikshavn, Lars Henrik Hejlesen præmierede de meget dygtige studerende Niels Christian Hauerslev, Asger Lindberg, Sune Juhl, Rasmus Simonsen og Jakob Levig Haslund med 5.000 kr. for deres evne til at kombinere teknik og praktik. Adjunkt Martin Sørensen var projektvejleder.

Dimittender

Følgende har i dag modtaget deres bevis fra MARTEC som maskinmester for at have gennemført professionsbacheloruddannelse i maritim og maskinteknisk ledelse og drift:

Bo Balling Andersen
Rune Brøndbjerg Strauss
Dennis Lantau Sørensen
Tobias Høj Sørig

Fakta MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper, styrmand og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

Mere info på www.martec.dk

Direktør