Virksomheder på jagt efter maritime studerende

Fokus var på praktik, job og karrieremuligheder i erhvervet da 36 tekniske og maritime virksomheder fra hele landet deltog i Erhvervsdagen på MARTEC. Mere end 600 studerende på uddannelserne til maskinmester, skibsmaskinist, skibsassistent og HF Søfart fik chancen for at møde virksomhederne.

Der var både store virksomheder så som Novo Nordisk, MAN Diesel & Turbo, Alfa Laval, Fibertex, Danfoss, Mærsk Line og Grundfos og en lang række små og mellemstore firmaer, der valgte at bruge dagen på MARTEC.

For direktør Pia Ankerstjerne er Erhvervsdagene vigtig i forhold til MARTECs mission om at levere kompetent arbejdskraft til industrien og sikre fortsat erhvervsøkonomisk vækst i regionen.

”Erhvervsdagen er vigtig i forhold til at give vores studerende indblik i de mange karrieremuligheder en maritim uddannelse giver adgang til. Desuden udbygger dagen relationen mellem industrien og MARTEC, og vi benytter lejligheden til at tage temperaturen på, om virksomhederne er tilfredse med det vores studerende kan, når de kommer ud på arbejdspladserne. Nogle af virksomheder griber chancen og holder relevante indlæg for de studerende om karrieremuligheder, nye teknologier og produkter ude i branchen.

Det var en fantastisk dag med masser af erfaringsudveksling, og vi er meget glade for at så mange virksomheder vælger at prioritere en dag på MARTEC i en presset hverdag. Helt specielt er det når ”gamle” studerende står og præsenterer deres egen virksomhed og engagerer sig i uddannelsernes fortsatte udvikling.”

Den store interesse er udtryk for at industrien efterspørger højt uddannet teknisk og maritim arbejdskraft. Alle MARTECs uddannelser er kendetegnet ved at bygge på håndværksmæssig erfaring kombineret med bred teoretisk viden om teknologi, ledelse, miljø og sikkerhed. Færdigheder som er efterspurgte af industrien, hvilket tydeligt kan aflæses i de lave ledighedstal.

Et godt eksempel er maskinmester-uddannelsen på MARTEC, som er en 3-4½ årig professionsbacheloruddannelse indenfor teknisk drift, optimering og ledelse. Uddannelsen kan læses af både studenter og faglærte og er en teoretisk uddannelse kombineres med praksis og hvor dimittenderne får adgang til jobs over hele verden som f.eks. projektleder, teknisk salg og rådgivning og meget.

MARTEC optager nye studerende på maskinmesteruddannelsen til januar 2017.

Se flere billeder her

Følgende virksomheder deltog i Erhvervsdagen:

1. Fjordline
  2. Novo Nordisk