Mazda har startet produktionen af sin første elbil, Mazda MX-30

Mazda har startet produktionen af sin første elbil, Mazda MX-30

Den 19. maj startede produktionen af den elektriske Mazda MX-30 på fabrikken Ujina Nr. 1 i Hiroshima, Mazdas hjemby i Japan. Mazdas første serieproducerede elbil er en Crossover-SUV, som er designet hovedsageligt med tanke på Europa.

Mazda MX-30 er udstyret med Mazdas nye forhjulstrukne drivlinje kaldet e-Skyactiv. Elmotoren yder 145 hk og er koblet til et lithium-ion-batteri på 35,5 kWh. Det giver en rækkevidde på 200 km ved blandet kørsel efter WLTP-normen. Batteriet er valgt for at give en optimal balance mellem en rækkevidde, der er tilstrækkelig til mange kunders daglige transportbehov, og et lavt CO2-udslip i hele bilens levetid, hvor også produktionen af batteriet er en vigtig faktor.

Den danske lancering af Mazda MX-30 finder efter planen sted i september 2020 med priser fra 240.000 kr for en MX-30 SKY. En særligt veludstyret First Edition-udgave koster fra 253.000 kr., og den vil fra starten også kunne privatleases med en månedlig ydelse fra 3.195 kr. Topmodellen i Mazdas elektriske modelprogram er MX-30 COSMO til 270.000 kr.