Forskere finder genetisk årsag til pludselig hjertedød

Forskere har fundet gen for såkaldt ventrikulær takykardi og pludselig hjertedød. Opdagelsen kan måske bruges til at identificere folk, der er i risikozonen for pludselig hjertedød.

Medtronics DISCOVERY Trial har identificeret et gen forbundet med livstruende, unormal hjerterytme ved at overvåge patienter med implanterbare defibrillatorer (ICD).

Den første af dets unikke fund omfattede data fra to uafhængige undersøgelser, der evaluerede genetiske "markører" for at kunne afgøre, hvilke markører der kan være forbundet med en persons risiko for pludselig hjertedød. Markøren blev først identificeret i en undersøgelse af patienter med ICD, og disse resultater blev bekræftet i en generel befolkningsundersøgelse.

Medtronic ser frem til at samarbejde med et bredere klinisk forskningsmiljø for at øge vores forståelse om folks risiko for pludselig hjertedød og forhåbentlig en dag til at forhindre pludselig hjertedød.

Se pressemeddelelse (på engelsk) om studiet og dets resultater her.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• defibrillator
  • hjertedød
  • pludselig hjertedød
  • ventrikulær takykardi

Medtronic er globalt førende inden for medicinsk teknologi, der lindrer smerte, genopretter sundhed og forlænger livet for millioner af mennesker over hele verden. Med dybe rødder i behandlingen af hjertesygdomme, tilbyder Medtronic i dag en bred vifte af produkter og behandlinger – hvert tredje sekund, bliver et liv forbedret med et Medtronic produkt eller terapi.