Medtronic lancerer nye pacemakersystemer med fuld adgang til MR-scanninger

April 2016 – Medtronic plc (NYSE:MDT) har for nyligt meddelt, at virksomheden har fået CE- (Conformité Européenne) mærket for de første og eneste resynkroniseringsdefibrillatorer (CRT-D), der er godkendt til 3 tesla (T) magnetisk resonans-scanning (MR-scanning) og dermed giver CRT-D patienter adgang til den mest avancerede billeddiagnostik, der findes. Den nye CRT-D-produktportefølje, til behandling af hjertesvigt og reducering af risiko for akut hjertestop er nu kommet på markedet under produktnavnene Amplia MRI Quad CRT-D SureScan og Compia MRI Quad CRT-D SureScan. Disse CRT-D-defibrillatorer er godkendt til såvel 1,5T og 3T MR-scanninger uden begrænsninger med hensyn til placering.

“Muligheden for at give CRT-D-patienter adgang til MR-scanninger er et markant og nødvendigt fremskridt, der kan være med til at redde liv,” udtalte professor Svein Færestrand, Haukeland universitetshospital i Bergen, Norge. “Den mest almindelige magnetiske feltstyrke for en MR-scanning er 1,5 T, særligt for MR-scanninger af hjertet; men mange institutioner opsætter 3 T-scannere for at opnå øget skarphed på billedet ved scanninger af hjernen og rygmarven. Med øget adgang til 3 T-scanninger har læger mulighed for at benytte flere MR-scannere til meget præcis diagnosticering af kritiske og endda livstruende tilstande.”

Ikke mindre end 40 % af alle CRT-patienter vil have brug for en MR-scanning inden for fire år efter, at de har fået implanteret en CRT.[1] Men indtil CRT-D-enhederne, der er kompatible med MR-scanning, kom på markedet, var MR-scanninger kontraindicerede for patienter med disse enheder på grund af potentiel interaktion mellem MR-scanningen og CRT’ens funktion, hvilket kunne udgøre en risiko for patienten. Dette har forhindret tusinder af patienter med hjertesvigt i at få en MR-scanning, som benyttes af læger til at diagnosticere eksempelvis apopleksi, cancer, Alzheimers sygdom og smerter i muskler, knogler og led.

Amplia MRI CRT-D indeholder den specielle Medtronic AdaptivCRT-algoritme, som har vist sig at forbedre CRT-responsen med 12 %[2] og nedsætte risikoen for arterieflimren med 46 % i forhold til ekko-optimeret biventrikulær pacing.[3] Produktet giver også mulighed for Multiple Point Pacing, som kan stimulere to steder på den venstre ventrikel (hjertekammer) samtidig.

Blandt andre funktionaliteter i disse enheder kan nævnes:

• Attain Perfoma MRI SureScan firepolede elektroder: Attain Perfoma elektroder til venstre ventrikel indeholder kort bipolær afstand for at reducere stimuleringen af den freniske nerve ((phrenic nerve stimulation (PNS))[4]; steroid på alle elektroder; og tre former til forskellige patientanatomier.
  • VectorExpress teknologi: En automatiseret test, der kan udføres hos lægen. Den reducerer programmeringen af elektroderne til to minutter[5] og giver klinisk målbare informationer, der kan hjælpe lægerne med at vælge de optimale pacing-konfigurationer til den enkelte patient.

Ud over den nye CRT-D-produktlinje er Medtronics eksisterende MR-kompatible enheder og elektroder til afhjælpning af hjerterytmeforstyrrelser og hjertesvigt, der tidligere var godkendt til 1,5 tesla, nu godkendt til scanninger af hele kroppen både i 1,5 og 3 T-MR-scannere i Europa. Disse omfatter: Pacemakere af typen Advisa MRI og Ensura MRI, pacing-systemet Micra™ til brug med kateter, Reveal XT™ og Reveal LINQ™ implanterbare hjertemonitorer (ICM), og Evera MRI og Visia AF MRI implanterbare defibrillatorer (ICD). Medtronics MR-kompatible enheder inkluderer også DBS (Deep Brain Stimulation)-neurostimulatorer og rygmarvsstimulatorer.

“Medtronic ønsker at tilbyde patienterne markedets mest avancerede MR-kompatible teknologi inden for enheder til afhjælpning af hjerterytmeforstyrrelser og hjertesvigt, så de har fuld adgang til vigtige MR-scanninger,” siger David Steinhaus, M.D., Vice President og General Manager for forretningsenheden Cardiac Rhythm and Heart Failure hos Medtronic. “Med denne seneste milepæl tilbyder Medtronic nu pacemakere, ICM, ICD og CRT-D, der er betinget kompatible med både 1,5 og 3 T-MR-scanning, i Europa.”

I samarbejde med førende læger, forskere og videnskabsfolk verden over kan Medtronic tilbyde den bredeste vifte af innovativ medikoteknologi til interventionel og kirurgisk behandling af hjertekarsygdomme og hjerterytmeforstyrrelser. Firmaet stræber efter at tilbyde produkter og tjenester, der sikrer brugere og sundhedspersonale verden over både klinisk og økonomisk værdiforøgelse.

Medtronic plc. (www.medtronic.com) har hovedsæde i Dublin, Irland, og er blandt verdens førende virksomheder inden for medikoteknologi, medicinske ydelser og løsninger til smertelindring, helbredelse og livsforlængelse for millioner af mennesker verden over. Medtronic har over 85.000 medarbejdere på verdensplan, som betjener læger, hospitaler og patienter i ca. 160 lande. Virksomheden har fokus på at samarbejde med interessenter over hele verden om at drive sundhedsplejen Futher, Together.

Alle udsagn om fremtidige forhold er med forbehold for risiko og usikkerhed, som blandt andre er beskrevet i Medtronics årsrapporter, som er deponeret hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan afvige væsentligt fra forventede resultater.

-slut-

[1]Medtronic data on file 2015: Data from MarketScan® 2012 Commercial and Medicare Database. Truven Health Analytics.

[2] Tarab AD, Dougher CE, Rogers TB, et al. Budget impact on selecting cardiac resynchronization therapy (CRT) devices with adaptive (“aCRT”) programming algorithms under the Unites States Medicare Payment Setting. Value Health. November 2012; 15(7): A349.

[3]Martin D, et al. Clinical Outcomes with Adaptive Cardiac Resynchronization Therapy: Long-term Outcomes of the Adaptive CRT Trial. HFSA Late Breakers. September 23, 2013.

[4] Udo et al. Effort of Bipolar Electrode Spacing on Phrenic Nerve Stimulation and Left Ventricular Pacing Thresholds: An Acute Canine Study. Circulation Arrhythmia and Electrophysiology. 2012.

[5] Demmer, W. VectorExpress Performance Results. Medtronic data on file. January 2013.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• mr-scanning
  • pacemaker

Medtronic er globalt førende inden for medicinsk teknologi, der lindrer smerte, genopretter sundhed og forlænger livet for millioner af mennesker over hele verden. Med dybe rødder i behandlingen af hjertesygdomme, tilbyder Medtronic i dag en bred vifte af produkter og behandlinger – hvert sekund bliver to liv forbedret med en Medtronic produkt eller terapi.