MEDTRONIC SURETUNE™3 OPNÅR CE-MÆRKE FOR DYB HJERNESTIMULATION (DBS)

MEDTRONIC SURETUNE™3 OPNÅR CE-MÆRKE FOR DYB HJERNESTIMULATION (DBS)

Data præsenteret på det 17. kvartalsmøde i World Society for Stereotactic and Functional Neurosurgery i Berlin

DUBLIN og BERLIN – 28. juni 2017 – Medtronic plc (NYSE: MDT) meddelte i dag, at det har opnået CE-mærket (Conformité Européenne) for SureTune™3 software til dyb hjernestimulation (DBS). SureTune3 giver patientspecifik visning af ledningernes placering og simulerer neural aktiveringsvolumen for at hjælpe lægerne med at træffe beslutninger om, hvordan de programmerer - eller tuner - deres patients DBS-behandling.

DBS-behandlingen fra Medtronic har opnået CE-mærket godkendelse for sygdomme som Parkinsons sygdom og behandler symptomer som tremor via en kirurgisk implanteret medicinsk enhed, som ligner en hjertepacemaker, der leverer milde elektriske impulser til præcist målrettede områder af hjernen. Elektrisk stimulering af disse områder normaliserer det hjernekredsløb, der styrer symptomerne. Mere end 10 millioner mennesker verden over lever med Parkinsons sygdom.[i]

Fremskridtet i SureTune3 strømliner lægernes arbejdsgang og gør det muligt at importere StealthStation™ kirurgisk planlægningsinformation. SureTune3 indeholder også et deformerbart atlas i 3D, der gør det muligt for lægerne mere nøjagtigt at definere anatomiske strukturer eller det præcise område i hjernen, der skal stimuleres til at lindre symptomerne. SureTune3-systemet kan downloades fuldstændigt med mulighed for at arbejde via en hospitalsserver, så tværfaglige kliniske teams kan arbejde fleksibelt. SureTune3 er på nuværende tidspunkt ikke godkendt i USA.

Data om SureTune3 blev præsenteret i dag af professor Jens Volkmann, MD, PhD, FEAN, formand og professor i neurologi på universitetsklinikken i Würzburg på mødet i World Society for Stereotactic and Functional Neurosurgery, der i øjeblikket afholdes i Berlin, Tyskland. På kongressen forklarede han, hvordan SureTune3 hjælper hans team med patientstyring. "Med SureTune3 kan jeg integrere alle patientdata - både planlægning og fremgangsmåde - hvilket giver mulighed for en mere personlig styring af hver enkelt sag," siger prof. Volkmann. "Den forbedrede software giver mig mulighed for nøjagtigt at visualisere stimuleringsindstillingerne for hver DBS-patient." Ved hjælp af denne fremgangsmåde vil klinisk programmeringserfaring, patientspecifik visning af den simulerede neurale aktiveringsvolumen og stereotaktisk planlægning udgøre en integreret arbejdsgang. Prof. Volkmann præsenterede også forskning med brug af SureTune3, som kan give yderligere indsigt i, hvordan individuelle neurale aktiveringskort kan anvendes.

Medtronics DBS-behandling har opnået CE-mærket for Parkinsons sygdom, dystoni, essentiel tremor, OCD og epilepsi og er det eneste DBS-komplette sortiment, der under specielle betingelser er godkendt til brug under MR-scanning af hele kroppen og kan beholdes under en MR-scanning.2

"De nyeste innovationer til vores SureTune-software tager Medtronic DBS-løsningen til næste niveau, som overgår vores tidligere innovationer af MR-godkendte enheder og den standardiserede visning af stimuleringsfeltet", siger Brett Wall, senior vice president og president for afdelingen Brain Therapies, som er en del af Restorative Therapies Group hos Medtronic. "Medtronic har været førende inden for DBS-behandling i mere end 30 år, og vi vil fortsætte med at udforske og udvikle nye innovationer til både patienter og læger, der har tiltro til dem."

Om Medtronic DBS-behandling
DBS-behandling bruger en kirurgisk implanteret medicinsk enhed, som minder om en hjertepacemaker, til at levere elektrisk stimulering til præcist målrettede områder i hjernen for at mindske nogle af de mest invaliderende motoriske symptomer forbundet med Parkinsons sygdom, herunder rysten, stivhed og bevægelsesvanskeligheder. Medtronic DBS komplette sortiment er det første, der er godkendt til MR-scanninger af hele kroppen under specielle betingelser. 2 Mere end 150.000 Medtronic DBS-enheder er blevet implanteret over hele verden siden 1997.

DBS-behandlingen er for øjeblikket godkendt mange steder rundt om i verden, herunder i USA og i Europa, til behandling af de invaliderende symptomer på essentiel tremor og nylig og længerevarende Parkinsons sygdom. I USA kan behandlingen også anvendes til behandling af kronisk intraktabel primær dystoni under en såkaldt Humanitarian Device Exemption (HDE). I Europa, Canada og Australien er DBS-terapi godkendt til behandling af refraktær epilepsi. DBS-terapi er også godkendt til behandling af svær, behandlingsresistent obsessiv-kompulsiv lidelse i EU og Australien og i USA under en HDE.

[i]. Forening for Parkinsons sygdom: “Hvem har Parkinson?” Tilgængelig på: http://www.pdf.org/parkinson_statistics. Besøgt 21. juni 2017.

2. Medtronic: MR-retningslinjer for Medtronics dybe hjernestimulationssystemer. Tilgængelig på: http://manuals.medtronic.com/wcm/groups/mdtcom_sg/@emanuals/@era/@neuro/documents/documents/contrib_228155.pdf. Besøgt 21. juni 2017.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Medtronic er globalt førende inden for medicinsk teknologi, der lindrer smerte, genopretter sundhed og forlænger livet for millioner af mennesker over hele verden. Med dybe rødder i behandlingen af hjertesygdomme, tilbyder Medtronic i dag en bred vifte af produkter og behandlinger – hvert sekund bliver to liv forbedret med en Medtronic produkt eller terapi.