Medtronic underskriver aftale om overtagelse af Ardian

Kø​benhavn 2010-11-30 Medtronic, Inc. (NYSE: MDT) og det privatejede Ardian, Inc. meddelte for nylig, at man har indgået en fusionsaftale, som medfører, at Medtronic overtager Ardian. Aftalen kræver, at Medtronic lægger en kontant udbetaling på $800 millioner plus kommercielle milepæle svarende til den årlige indkomstvækst til og med afslutningen af Medtronics regnskabsår 2015. Medtronic har tidligere investeret i Ardian og ejer aktuelt en andel på 11 procent i selskabet.

Ardian med base i Mountain View, Californien USA udvikler kateterbaserede terapier til behandling af hypertension (forhøjet blodtryk) og tilstande relaterede hertil.

”Globalt er hypertension den mest almindelige årsag til død. Hypertension er et betydeligt og eskalerende sundhedsproblem, der rammer cirka 1,2 milliarder mennesker og er forbundet med forhøjet risiko for hjerteanfald, hjerneblødning, hjertestop, nyresygdom og dødsfald,” udtaler Sean Salmon, Vice President og General Manager i Medtronics Coronary and Peripheral Business. “Vi ser renal denervering til behandling af ukontrolleret hypertension, som et af de mest spændende vækstmarkeder inden for medicinske enheder. Ardians kateterbaserede forsøgsbehandling af ukontrolleret hypertension gennem renal denervering supplerer Medtronics ekspertise inden for kateterdesign og ablationsteknologier og styrker Medtronics interventionelle behandlinger.”

Data fra et klinisk studie af Ardians flagskib, Symplicity® Catheter System™, blev for nylig frigivet i forbindelse med The American Heart Association 2010 Scientific Sessions i Chicago og offentliggjort i The Lancet. Det blev rapporteret, at patienter behandlet med Ardians enheder, efter 6 måneder (p<0,0001) havde et fald i systolisk blodtryk, der var 33 mmHg større end kontrolgruppens. Symplicity Catheter System har fået CE-mærkning og det australske TGA’s godkendelse, men er ikke godkendt til salg i USA.

“Ardian tilfører Medtronic Symplicity Catheter System og en stigende bevismængde, der understøtter systemets kliniske anvendelse til patienter, hvis hypertension forbliver ukontrolleret på trods af optimal medicinsk behandling,” fortæller Andrew Cleeland, President og CEO hos Ardian. “Vores integration med Medtronic skaber en fantastisk mulighed for at benytte Medtronics globale skala og virkeområde til at fremme behandlingen af ukontrolleret hypertension.”

Transaktionen forventes at blive afsluttet i Medtronics tredje regnskabskvartal i 2011 og er underlagt de sædvanlige betingelser, herunder myndighedernes godkendelse i USA og andre lande.

OM ARDIAN

Det privatejede Ardian, Inc. med base i Mountain View i Californien udvikler kateterbaserede behandlinger til hypertension og tilstande relateret hertil. Ardian er den ottende virksomhed, der er skabt af The Foundry; et førende udrugningssted for medicinske enheder med base i Menlo Park, Californien. Ardians investorer omfatter Morgenthaler Ventures, Advanced Technology Ventures, Split Rock Partners, Medtronic og Emergent Medical Partners.

Yderligere information kan findes på www.ardian.com.

OM MEDTRONIC

Medtronic, Inc. med hovedsæde i Minneapolis, Minnesota er globalt førende inden for medicinsk teknologi der lindrer smerte, forbedrer livskvaliteten og forlænger liv for millioner af mennesker rundt omkring i verden.

Yderligere information kan findes på www.medtronic.comwww.medtronic.dk

This Press Release contains forward looking statements that may include statements
regarding the intent, belief or current expectations of Ardian, Medtronic and their
respective management. Forward looking statements include statements about the
benefits and advantages of the acquisition for Ardian, and the benefits of the
acquisition for Medtronic post transaction, such as product development opportunities
and operating synergies. Actual results could differ materially from those projected in
the forward looking statements as a result of a number of important factors, including
but not limited to the risk that the acquisition of Ardian by Medtronic will not close as
the transaction is subject to certain closing conditions, such as the ability to obtain
U.S. and foreign regulatory approvals of the proposed acquisition, including antitrust
approval, and the approval of the transaction by Ardian’s stockholders. In addition, if
and when the transaction is closed, there will be risks and uncertainties related to
Medtronic’s ability to integrate Ardian successfully, the risk that the cost savings and
any other synergies from the acquisition may not be fully realized or may take longer
to realize than expected; disruption from the acquisition making it more difficult to
maintain relationships with customers, employees or suppliers; and competition and
its effect on pricing, spending, third party relationships and revenues. Additional
factors that may affect future results are contained in the SEC filings for Medtronic,
including but not limited to Medtronic’s Annual Report on Form 10 K for the year
ended April 30, 2010. Medtronic and Ardian each disclaim any obligation to update and
revise statements contained in this release based on new information or otherwise.

- end -

Kontaktpersoner: