Midttrafik skifter køreplaner og siger samtidig farvel til de trykte køreplaner

26. juni 2016 er der køreplanskift for Midttrafiks busser. De nye køreplaner for 2016-17 indeholder generelt få justeringer. Alle større ændringer fremgår nederste i denne pressemeddelelse.

Samtidig med køreplanskiftet er det slut med de trykte køreplaner. Kunderne skal i stedet finde køreplanerne på nettet eller mobilen.

En stor del af Midttrafiks regionale- og lokale ruter samt bybuslinjer blev justeret 13. december 2015, primært af hensyn til tilpasning til nye togkøreplaner fra både DSB og Arriva Tog.

Derfor medfører køreplanskiftet 26. juni 2016 kun få væsentlige ændringer på ruter og bybuslinjer. Der er i stedet tale om mindre justeringer af afgange med henblik på at sikre større driftsstabilitet, mindre omlægninger eller nedlæggelse af ture med få kunder. Ændringerne er lavet på baggrund af input fra kunder, chauffører, kommunerne og Region Midtjylland.

Kunderne skal være opmærksomme på, at mange busser starter med at køre efter en særlig sommerkøreplan.

De nye køreplaner er digitale
Midttrafiks bestyrelse besluttede oktober 2015, at der fra dette køreplanskift ikke længere skal laves trykte køreplaner. De trykte køreplaner viser kun planlagt tid, de opdateres sjældent og efterspørgslen efter de trykte køreplaner er faldet de seneste år.

Midttrafik ønsker at kunderne altid har aktuelle og opdaterede informationer om køreplaner og bustider. Det kan kun lade sig gøre med de digitale køreplaner, der løbende kan justeres og tilpasses.

Efterspørgslen efter digitale køreplaner på midttrafik.dk er steget de seneste år, så mange af kunderne bruger i forvejen de digitale løsninger.

Herudover følger Midttrafik overgangen til digitale platforme, som er sket på alle andre af kommunernes serviceydelser.

Erstatning for trykte køreplaner
Det er vigtigt, at kunderne fortsat kan få god information om, hvornår bussen kører. I dag er der mulighed for at se bustider og printe køreplaner på midttrafik.dk og rejseplanen.dk. Herudover kan kunderne se afgangstider ved stoppestederne.

Hvis kunden ikke selv har mulighed for at se eller printe køreplanen, kan de bestille et gratis print hos Midttrafik Kundecenter på telefon 70 210 230.

Midttrafik har allerede været i dialog med Ældre Sagen og underafdelinger i Det Centrale Handicapråd, så deres medlemmer er orienteret. Vi har tilbudt at afholde temamøder/informationsmøder for deres medlemmer.

Til efteråret lancerer Midttrafik en realtidsløsning, hvor kunderne på deres mobiltelefon kan se, hvor bussen er. Derudover er der en forbedret mobilversion af midttrafik.dk på vej.

Tjek køreplanen på midttrafik.dk
De nye køreplaner ligger klar allerede nu på midttrafik.dk/køreplaner

Færre udgifter og forbedring af digitale løsninger
De årlige omkostninger til trykte køreplaner er ca. 2 mio. kr. Der vil være en årlig udgift til udvikling og drift af de digitale løsninger samt tilbuddet om at printe og sende køreplaner til de kunder, som har behov for det. Midttrafik forventer en årlig besparelse på ca. 1,7 mio. kr. ved overgangen til digitale køreplaner.

• 98 % af den voksne danske befolkning har en mobiltelefon
  • 77 % af den voksne danske befolkning har en smartphone
  • Af de 23 % uden smartphone er mange selvhjulpne mht. print, hjælp fra andre mv.
  • Resten af de 23 % kan ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få information eller få et print af køreplanen tilsendt gratis
  • 94 % af de danske husstande har adgang til PC
  • 93 % af de danske husstande har adgang til internet

MIDTTRAFIK ØST
STØRRE ÆNDRINGER, KØREPLANSKIFT 26. JUNI 2016

Rute 200
I forbindelse med Trafikplan Aarhus 2017, er det besluttet, at antallet af afgange på rute 200 skal reduceres. Årsagen er, at kundegrundlaget ikke har været der på alle afgange. Det er grunden til, at ændringen gennemføres allerede fra sommeren 2016.

Konkret lægges der på rute 200 op til, at der ændres fra 4 til 3 afgange pr. time. Der vil dog fortsat være ekstra afgange i myldretiden, suppleret af rute 109, hvor det er nødvendigt. Ændringerne på rute 200 har betydet køreplanjusteringer på rute 107, 109, 115 og 309.

Det er Midttrafiks opfattelse, at der er fundet en god løsning, der er tilpasset efter kundernes behov på rute 200.

På de forskellige delstrækninger mellem Hinnerup og Skanderborg er der indsat ekstra afgange i myldretiden. Det skønnes derfor, at der vil være tilstrækkelig kapacitet på rute 109/200.

Aarhus-Skanderborg
Der indsættes fra Aarhus en særlig gymnasietur til Campus Skanderborg. Rute 109 mellem Agro Food Park-Skejby-Aarhus-Hørning, kører stort set uændret.

Skanderborg-Aarhus
Rute 109 er justeret, så der samlet set vil være 10 minutters drift fra kl. 6.39 til 7.40 fra Hørning til Aarhus – hvilket vil sige frem til ankomst i Aarhus kl. 8.12.

(Hammel)-Hinnerup-Aarhus
Der vil være 10 minutters drift fra kl. 7.12 til 7.52 – hvilket vil sige frem til ankomst i Aarhus kl. 8.37. Alle ture i Hinnerup kører via Rylevej eller via Kildevangen, og alle ture kører via Søften. Turene kører alle hverdage uden for sommerferien.

Herudover vil der køre en særlig tur fra Hammel-Hinnerup C-Skejby Sygehus-Aarhus med ankomst i Aarhus kl. 08.05.

Aarhus-Hinnerup
Om eftermiddagen vil der være 10 minutters drift fra Aarhus kl. 14.49-16.09. Alle ture kører via Søften og i Hinnerup via Rylevej eller Kildevangen. Turene kører alle hverdage uden for sommerferien.

Endvidere indarbejdes følgende ændringer:

Stop ved Holbergsgade i Fredriks Allé nedlægges og betjenes fremadrettet kun af bybusser. Nyt stop ved Bygholms Allé mellem Viby og Kongsvang, hvor flere kunder har efterlyst stop. Stop her understøtter også Kongsvang i den periode, hvor Aarhus Nærbane er lukket.

Rute 213
Under Midttrafiks høring af køreplaner i januar blev det foreslået, at afgange fra Fjellerup kl. 4.57, 6.09 og 7.06 nedlægges mellem Fjellerup og Vivild pga. få kunder.

Midttrafik modtog 43 høringssvar, hvor der blev udtrykt utilfredshed med forslaget.Ud fra bl.a. høringssvar vurderes det, at benyttelsen er højere end seneste passagertælling viser, og Midttrafik har anbefalet, at der arbejdes videre på at sikre den bedst mulige betjening af området til gennemførelse på et senere tidspunkt. Region Midtjylland har derfor besluttet ikke at gennemføre forslaget om nedlæggelse af kørsel på strækningen Vivild-Fjellerup på de udvalgte afgange til køreplanskiftet til sommeren 2016.

Aarhus bybusser
Aarhus er en by med meget trafik, og det giver udfordringer til bybussernes rettidighed. Derfor er der blevet lagt et stort arbejde i at få lavet køretidsjusteringer på en stor del af buslinjerne. Der er blevet justeret på linjerne: 1A, 2A, 4A, 5A, 11, 13, 17, 19 og 20.

Natbus Linje  45
Der er store problemer med rettidigheden på natbus linje 45, hvilket har ført til, at der er blevet lavet ruteændringer i Skejby og Lystrup.

Skejby
Linjen kommer til at køre via Skejbyvej i stedet for via Skejby Busvej. Det betyder, at følgende stoppesteder bliver nedlagt: Skelager Kirken, Nyringen og Vejlby-Risskov Hallen. I stedet betjenes følgende stoppesteder: Tunnelen og Kantorvænget.

Lystrup
I retning mod Park Allé kommer linjen til at køre via Indelukket og Sønderskovvej. Det betyder, at følgende stoppesteder bliver nedlagt: Blåbærhaven, Kirsebærhaven, Hindbærhaven, Brombærhaven, Birkehaven, Elsted Byvej, Elstedhøj, Lystrup Centervej, Bystævnet, Lystrupvej/Lystruplund og Mosevangen. I stedet betjenes følgende stoppesteder: Lystrup Hallen, Hovmarken, Sønderskovvej/Lystruplund og Lægårdsvej.

Natbus Linje 46
Som følge af et høringssvar og tidligere kundehenvendelser bliver der lavet en ruteændring i Trøjborg.

Trøjborg
Linjen kommer til at køre via Knudrisgade, Skovvejen og Trøjborgvej i stedet for via Kirkegårdsvej.

Skanderborg bybusser
Fra 17. oktober 2016 betjener Skanderborg bybus kommunens ny administrationscenter på Fælleden. Administrationscenter Skanderborg bliver i alt 20.000 m2, og samler rådhus, politistation og idrætscenter under ét tag. Det bliver arbejdsplads for 650 personer og i tilknytning hertil opføres en dobbelthal med plads til 2.000 tilskuere til sport eller 3.500 til koncerter og events, og hallen bliver også hjemmebane for Skanderborg Håndbolds dame- og herreligahold.

Administrationscentret på Fælleden betjenes på samtlige afgange og bybussens ruteforløb ændres i den forbindelse, således at Højvangen fremadrettet kun betjenes i retningen mod Fælleden, hvorefter bybussen kører mod Skanderborg st., busterminalen og Vrold ad Ladegårdsbakken. Fælleden betjenes også af de regionale ruter 200 og 309 ved Stilling Landevej/Frueringvej.

MIDTTRAFIK SYD
STØRRE ÆNDRINGER, KØREPLANSKIFT 26. JUNI 2016

Rute 202
Under Midttrafiks høring af køreplaner i januar blev det foreslået, at afgangen fra Horsens til Hovedgård kl. 5.51 og afgangen fra Hovedgård til Horsens kl. 6.12 nedlægges på grund af få kunder.

Midttrafik modtog 14 høringssvar, hvor der blev udtrykt utilfredshed med forslaget. Blandt disse var der bl.a. tilkendegivelse af utilfredshed fra godt 400 borgere fra Hovedgård, Grumstrup, Kattrup og Tvingstrup. Derudover blev der af flere udtrykt generel utilfredshed med nedskæringer af afgange i mindre lokalsamfund.

Midttrafik og Region Midtjylland har lyttet til de mange henvendelser, og turene vil fortsat køre fra 26. juni 2016.

Rute 528
På grund af få kunder på rute 528 var der under høringen i januar lagt op til, at denne rute skulle nedlægges. Under høringen modtog Midttrafik 15 høringssvar, der tilkendegave utilfredshed med høringsforslaget.

Grundet de mange høringssvar er ruten pr. 26. juni 2016 omdannet til en teletaxarute, der kører i området omkring Hedensted, Løsning, Øster Snede og Krollerup. Teletaxaruten kører på skoledage i Hedensted Kommune mellem kl. 6.00 - 7.00 og kl. 16.00 - 17.00. Kørsel skal bestilles senest én time før afgang ved Midttrafik på Telefon 87 408 300.

Teletaxakøreplanen træder i kraft d. 26. juni 2016 og kan findes her

• køreplanskift