Midttrafiks billetguide hjælper kunder uden smartphone

På søndag 15. januar 2017 er det sidste dag, at pap-klippekortet kan bruges som betaling i Midttrafiks busser. Mange kunder har allerede skiftet pap ud med Midttrafik app, mens kunder uden smartphone må finde andre muligheder. Midttrafiks billetguide hjælper kunderne på vej.

Mens 153.000 kunder har downloadet Midttrafik app siden maj 2016 og har skiftet pap-klippekortet ud med et mobilt klippekort, er der en gruppe af fortrinsvis ældre kunder uden smartphone, som skal vurdere om et rejsekort eller et periodekort er den bedste løsning for dem.

På midttrafik.dk kan kunderne bruge Midttrafiks billetguide til at finde det alternativ, der passer lige netop til dem. Det afhænger nemlig af kundens rejsemønster, om det er klippekort på mobilen, rejsekort eller periodekort, der er mest fordelagtigt for den enkelte kunde.

Billetguiden anvendes ved at taste kundetype, antal rejser og rejsemønster ind, hvorefter kunderne vil få Midttrafiks anbefaling til minimum to billettyper.

Hvad anbefaler Midttrafik til kundetypen pensionist (65+ år)?

Er man pensionist og rejser mellem 0-3 gange om ugen, anbefaler Midttrafiks billetguide enten klippekort på Midttrafik app eller et rejsekort, uanset om man rejser den samme tur hver gang eller forskellige ture.

Rejser man derimod 4 gange eller mere om ugen som pensionist, kan et periodekort være en god løsning, hvis man rejser den samme rute hver gang. Rejser man forskellige ruter er et rejsekort den bedste løsning.

Mange pensionister vil have glæde af de rabatter, der kan opnås, hvis de rejser uden for myldretiden, som er kl. 7.00 – 8.30 og kl. 15.00-19.00. På et rejsekort trækkes rabatten automatisk fra. Rejser man som pensionist altid uden for myldretiden, kan et deltidsperiodekort være en god løsning.

Kunder, der ikke har adgang til en computer eller behov for anden vejledning, kan få hjælp til at finde den rigtige billet hos Midttrafik Kundecenter alle dage kl. 7.00 – 23.00 på 70 210 230.

Beskrivelse af billettyper

Klippekort på Midttrafik app:
Klippekortet er et titurskort og det samme som pap-klippekortet, bare i en digital udgave.

Rejsekort:
Rejsekort er et chipcard, der fungerer som billet og betalingsmiddel i busser, tog og metro i det meste af Danmark. Kundens rejsemønster bestemmer rejsens pris, og kundens rabatter trækkes automatisk.Rejsekort er også til de kunder, der tænker på bekvemmelighed. Med et rejsekort har kunden nemlig altid en gyldig billet.

Periodekort:
Periodekortet er et personligt buskort, der gælder til et bestemt antal zoner og dage. Periodekortet består af et etui, et personligt stamkort med foto og et værdiindlæg, der viser, at kortet er gyldigt. Kortet må kun bruges af den person, det er udstedt til. Kunden kan selv vælge, hvor længe periodekortet skal være gyldigt, dog mindst i 30 dage og højest 365 dage.

Deltidsperiodekort:
Rejser kunden altid uden for myldretiden (hverdage kl. 7.00 - 8.30 og kl. 15.00 - 17.00), kan der spares 25 % ved at vælge et deltidsperiodekort i stedet for et almindeligt periodekort.

• pap-klippekort
  • periodekort