Midttrafiks busser får nye køreplaner

25. juni er der køreplanskift for Midttrafiks busser. De nye køreplaner for 2017-18 indeholder både tilpasninger og ændringer af regional- og lokalruter samt af enkelte bybussystemer.

De nye køreplaner træder i kraft 25. juni 2017, men mange busser starter ud med en særlig sommerkøreplan frem til 7. august 2017. Midttrafik opfordrer til, at kunderne orienterer sig på midttrafik.dk eller rejseplanen.dk

Midttrafik har lavet de nye køreplaner på baggrund af ønsker fra kommuner og Region Midtjylland, som bestiller den kollektive trafik hos Midttrafik, input fra kunder, chauffører/vognmænd og erfaringer med de nuværende køreplaner.

Køreplanerne har været igennem en offentlig høring i januar 2017. Alle bemærkninger er sagsbehandlet og forelagt de enkelte kommuner og Region Midtjylland.

Tjek køreplanen på midttrafik.dk

Kunderne kan se de nye køreplaner allerede nu på midttrafik.dk. Her opdateres de løbende, da der kan forekomme rettelser i køreplanen. Midttrafik anbefaler, at man altid tjekker midttrafik.dk/køreplaner for den senest opdaterede køreplan eller finder sin rejse på rejseplanen.dk

I det følgende kan man læse om de væsentligste ændringer på ruter i Region Midtjylland, delt op på områder.

______________________________________________________

Større ændringer efter køreplanskift 25. juni 2017:

_________________________________________________________

Midttrafik VEST

Rute 952X Ringkøbing-Herning-Silkeborg-Aarhus

Der er kommet flere afgange og tilnærmelsesvis afgang i fast minuttal samt ½ times drift i myldretid mellem Aarhus og Herning. Ved at benytte rute 15 mellem Ringkøbing og Herning kan der ved busskift i Herning opnås flere forbindelser til/fra Aarhus med rute 952X.

Højere hastighed på motorvej med kortere køretid som følge heraf.

Der er etableret nyt stoppested ved Brejning rundkørslen og ved Bøgildvej i Ikast.

Lynafgange på rute 113 mellem Aarhus og Galten samt kørslen på rute 901X mellem Silkeborg og Aarhus Nord er konverteret til kørsel på rute 952X.

Kørsel på strækningen Ringkøbing-Hvide Sande med rute 952X nedlægges som følge af få kunder og erstattes delvis af rute 580.

Midttrafik har lyttet til kundernes ønsker om at afgange via Galten og Skovby også kører via Galten Busterminal, lige som stoppestedet ved Sødalsvej i Aarhus også kan benyttes af kunderne på rute 952X.

Rute 913X Silkeborg-Brande-Billund

Ruten bliver nedlagt på grund af for få kunder.

Rute 23 Holstebro-Struer

Kørsel på hverdage morgen og eftermiddag er ændret, så den passer bedre til ringetiderne på uddannelsesstederne i Holstebro.

På grund af for få kunder er der på hverdage nedlagt kørsel om formiddagen samt efter kl. 16.40. Ligeledes er kørsel lørdage og søndage som følge af svag benyttelse nedlagt. Dog opretholdes der kørsel søndag aften, så det er muligt at komme til Hardsyssel efterskole.

Kunder mellem Holstebro og Struer har også mulighed for at benytte tog.

Rute 150 Herning-Vildbjerg-Ørnhøj

Ruteføringen i Herning bliver ensartet, så der køres via Brændgårdvej på alle afgange, med undtagelse af en morgenafgang, som kører direkte til uddannelsesstederne.

Betjeningen af Møltrup bliver reduceret, da der er tale om få kunder til/fra Møltrup. Afgange mellem Vildbjerg og Ørnhøj kører ikke via Møltrup, medmindre der er tale om tidspunkter, hvor der er skoleelever eller uddannelsessøgende.

Befordringen af folkeskoleelever mellem Sinding og Vildbjerg indarbejdes i køreplanen for rute 150, så en afgang om morgenen og tre afgange om eftermiddagen kører via Sinding.

Rute 252 Holstebro-Idom-Råsted-Idom-Holstebro
Rute 270 Holstebro-Ulfborg-Thorsminde

Kørsel på rute 252 fra Holstebro kl. 15.40 og 16.40 er flyttet til nye afgange på rute 270. Nuværende afgang fra Holstebro kl. 15.55 på rute 270 nedlægges. Ændringen medfører flere muligheder for pendlere og uddannelsessøgende for at komme fra Holstebro mod Ulfborg og Thorsminde om eftermiddagen. Togene fra Holstebro mod Ulfborg kører kl. 15.14, 16.14 og 17.48. De nye tider på rute 270 og togtiderne giver en god frekvens mellem Holstebro og Ulfborg i myldretid.

Rute 260 Holstebro-Borbjerg-Sevel-Vinderup
Rute 283 Holstebro-Hvam Mejeriby-Borbjerg

Der er på rute 283 mellem Borbjerg og Holstebro indsat en ny afgang med ankomst i Holstebro kl. 8.33. Der er på rute 260 indsat en ny afgang fra Holstebro mod Borbjerg kl. 15.30. Disse nye afgange tilgodeser både pendlere og uddannelsessøgende. Kørsel på rute 283 mellem Borbjerg og Skave nedlægges på grund af svag benyttelse. Kunder mellem Skave og Holstebro kan benytte rute 28 Holstebro-Haderup-Viborg, som kører mere direkte mellem Skave og Holstebro.

Yderligere oplysninger Midttrafik VEST:

Karin Sørensen, køreplanlægger, Midttrafik, tlf. 20 25 92 65, ks@midttrafik.dk

Midttrafik MIDT

Teletaxa 716 Viborg-Karup-Midtjyllands Lufthavn

Den nuværende teletaxaløsning er omlagt til ny teletaxa med fast rute, som betjener Midtjyllands Lufthavn til samtlige flyafgange/ankomster, og hvor der er korrespondance til/fra Herning i Karup. Oplysninger om den nye teletaxa kommer på rejseplanen.dk

Rute 60 Viborg-Kjellerup-Silkeborg

Uddannelsessøgende på gymnasiet og teknisk skole i Silkeborg kan glæde sig til, at enkelte eftermiddagsafgange på ruten bliver omlagt til at køre direkte forbi uddannelsesstederne. Tiltaget skal nedbringe transporttiden for elever, der skal mod Kjellerup.

Viborg bybusser

Kunderne har ønsket at få betjening af Amtmandshøjen tilbage. Derfor er rute 750 omlagt til at betjene området morgen og eftermiddag på skoledage. Herudover nedsættes frekvensen til timedrift på linje 3 og 4 i formiddagstimer mellem kl. 9 og 14. Ferieperioden, hvor der generelt er indskrænket kørsel, omfatter fra køreplanskiftet også uge 42, uge 7, de tre dage før påske og fredag efter kr. himmelfartsdag.

Yderligere oplysninger Midttrafik MIDT:

Britt Videbæk Fredsgaard, køreplanlægger, Midttrafik, tlf. 29 61 85 56, bvf@midttrafik.dk

_________________________________________________________