​Midttrafiks busser får nye køreplaner

Fra 30. juni 2019 kører Midttrafiks busser efter nye køreplaner. Der er store ændringer på en række regionale ruter på grund af Region Midtjyllands besparelser, nye bybusnet i Herning og Viborg og ingen eller få ændringer på de øvrige busser. Kunderne kan allerede nu finde de nye køreplaner på midttrafik.dk eller Rejseplanen.

Begivenheden er tilbagevendende hvert år. Sidste søndag i juni er det skiftedag for Midttrafiks køreplaner. Mange ruter starter ud med en sommerkøreplan og går over på normal køreplan i starten af august. Midttrafik anbefaler, at kunderne orienterer sig om de nye køreplaner på midttrafik.dk eller Rejseplanen.

Kunderne vil opleve store ændringer på en række regionale ruter: 12, 50, 59, 69, 75, 77, 103, 104, 105, 107, 109, 110, 111, 112, 114, 116, 200, 211, 213, 220, 221, 302, 311, 351, 502, 914X, 926X, 960X på grund af Region Midtjyllands besparelser. Her anbefaler Midttrafik, at kunderne bruger Rejseplanen til at se, hvilke muligheder de har efter 30. juni på den strækning, de rejser. På midttrafik.dk er der lavet en infoside, hvor ændringerne på den enkelte rute er beskrevet.

Normalt inddrager Midttrafik kunderne i arbejdet med de nye køreplaner gennem en offentlig høring på midttrafik.dk. Det har desværre ikke været muligt i år på grund af tidspunktet for de udmeldte besparelser. Kunderne har dog fortsat mulighed for at kommentere køreplanerne løbende på midttrafik.dk under den enkelte køreplan.

Midttrafik laver nye køreplaner på baggrund af ønsker fra kommuner og Region Midtjylland, som bestiller den kollektive trafik hos Midttrafik, og med input fra kunder, chauffører og busselskaber om erfaringer med de nuværende køreplaner. Læs mere om Midttrafiks planlægningsproces

Se de nye køreplaner på midttrafik.dk

• Midtjylland