Rejs flere på samme rejsekort i Aarhus bybusser

Nu bliver det nemmere at rejse flere på samme billet i Aarhus bybusser. Bybuskunderne i Aarhus kan fremover checke flere ind på et rejsekort. Det letter især adgangen for skoler og institutioner. Det nye udstyr, ”Check ind ekstra”, blev installeret i bybusserne i uge 3, og supplerer det hidtidige rejsekortudstyr.

Hidtil har kunderne ikke kunne rejse flere på et rejsekort i Aarhus bybusser. Med nyt udstyr i Aarhus bybusser er det nu blevet muligt. Kunderne kan nu også checke flere personer ind, når de rejser med bybus i Aarhus.

Det nye udstyr giver lettere adgang til bybusnettet for især skoler og institutioner, men også for andre kunder, der nu kan tage en ven eller et familiemedlem med på samme rejsekort.

Michael Steinberg, Projektleder ved Midttrafik, udtaler: ”Der har været en stor efterspørgsel på udstyret fra skoler og institutioner i Aarhus Kommune, fordi det gør grupperejser med børn meget lettere. Så det er naturligvis glædeligt, at vi nu kan tilbyde denne funktion i et attraktivt og højfrekvent bybusnet”.

Det forhenværende udstyr var det samme som i de regionale busser, hvor chaufføren laver gruppe check ind for kunderne. Men da Aarhus bybusser er baseret på selvbetjening for at mindske af – og påstigningstiden, er det ikke muligt for chaufførerne at hjælpe med check ind. Med det nye udstyr kan kunderne selv checke flere ind på rejsen. De nye Check ind ekstra kortlæsere kan altid findes ved indgangen i midten af bussen. Og udstyret kan stadig anvendes til almindeligt check ind.

Midttrafiks rejseregler gælder også ved det nye Check ind ekstra. Det betyder blandt andet, at voksne gratis kan medtage to børn. Benytter man denne mulighed, skal man ikke checke børnene ind. Derudover skal kunderne være opmærksomme på, at man ikke må tage cykler og store hunde med i Aarhus bybusser.

• aarhus bybusser

• Aarhus