Tak fordi du lukker bussen ud

Midttrafik lancerer en kampagne i samarbejde med Busselskabet Aarhus Sporveje, der skal sætte fokus på bilisternes vilje til at lukke bussen ud i trafikken.

”KIG GODT PÅ MIG, DU LADER NU BUSSEN KOMME UUUUD I TRAFIKKEN…”, lyder budskabet til bilisterne på bagenden af busserne i Aarhus. Første bil kører måske forbi, men anden bil lukker bussen ud. Bilisten har nu hjulpet op til 100 buskunder ud i trafikken. Desværre er hverdagen anderledes for mange buschauffører. De oplever, at op til fire, fem, seks biler kører forbi bussen, mens den holder og blinker ud fra stoppestedet. Konsekvensen er, at bussen ikke kan overholde køreplanen, og mange kunder kommer for sent til arbejde og uddannelse.

I uge 43 og 44 sætter Midttrafik, i samarbejde med Busselskabet Aarhus Sporveje, fokus på problemet med fremkommelighed på vejene i Aarhus. Formålet med kampagnen er, at få bilisterne til at tage hensyn til bussen, ved at lade den komme ud, når den blinker.

Idéen til kampagnen kommer fra chaufførerne selv. De oplever, at problemet bliver større og større - især om morgenen og eftermiddagen, når folk har travlt med at komme til og fra arbejde. Det skaber frustration blandt chauffører og kunder i bussen, og i nogle tilfælde kan der opstå farlige situationer, når bussen skal kæmpe sig ud fra stoppestedet.

Direktør i Busselskabet Aarhus Sporveje Finn Mikkelsen er glad for samarbejdet med Midttrafik omkring tiltaget. ”Vi håber, at bilisterne vil tage godt imod kampagnen, for det vil have stor betydning for chaufførerne og for vores kunder, hvis busserne får lettere ved at komme ud fra stoppestederne.”

Chaufførerne oplever især, at det er svært at komme ud, når de kører buslinje 5A og 6A på Ringgaden og Ringvejen i Aarhus. De to buslinjer er nogle afdestørste buslinjer i Aarhus, der i hverdagene bringer næsten 20.000 af Midttrafiks kunder frem i trafikken. På et år bliver det til mere end 5,4 millioner kunder, på de to buslinjer alene. Derfor er det netop på Ringgaden og Ringvejen, at bilisterne møder kampagnen på bagenden af busserne.

I kampagnen bruger Midttrafik humor, fordi det er effektivt til at skabe opmærksomhed. Vi tror på, at bilisterne bare skal mindes om at tage hensyn til bussen, så de med et smil på læben, lader bussen komme ud i trafikken. Herudover vil der være opslag på sociale medier i perioden.

Fakta:

Kampagneperiode: Uge 43 og 44.

Antal kunder, der rejser med bybusserne i Aarhus på en almindelig hverdag: 108.177.

Antal kunder, der rejser med linje 5A og 6A i Aarhus på en almindelig hverdag: 19.988.

Besøg kampagneuniverset her: https://www.midttrafik.dk/kundeservice/luk-mig-ud/