Overrasket kreativt talent modtager årets Claus Fynbo legat

Det var en overrasket Anders Kure, der i dag fik overrakt Claus Fynbo legatet af sin arbejdsgiver Mindshare og brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation. Legatet, der har været uddelt siden 2007, er på 30.000 kroner og er indstiftet af Wibroe, Duckert og Partners.

Anders Kure var tydeligt forbløffet, da han i dag kom direkte ud fra et møde, for at få overrakt det sidste Claus Fynbo legat. Nyheden blev afsløret for ham, umiddelbart inden han var gæst til sin egen surprise-reception. Her blev han fejret af kolleger, Rikke Lerhøj fra Royal Unibrew og Michael Haddar fra Kreativitet & Kommunikation.

Creative Director i Mindshare, Mark Mikael Müller, er manden bag Anders Kures indstilling til legatet.

- Han ser lynhurtigt sammenhænge i det komplicerede og tænker altid på kundens forretning og aldrig på, hvad der ville passe bedst ind i hans portfolio. Og så er han er ydmygheden selv. Selvom han ikke drives af rampelyset, fremstår han altid både begavet, skarp og indsigtsfuld, når han står midt i det.

Anders Kures karriere er ikke stormombrust og glamourøs, men ikke desto mindre imponerende. Han er uddannet fra DMJX, og startede efter endt uddannelse hos DDB. Robert/Boisen var sidste stop inden han for et år siden blev en del af Mindshares Invention-afdeling.

Anders Kure er i dag Lead Creative på en række af bureauets største kunder, herunder Pepsi og Europæiske Rejseforsikring.

- Han er i sin karrieres forår, men allerede nu har han gennem hårdt arbejde bevist, at der er endnu en stor dansk kreativ i vente. Vi er i hvert fald pavestolte af at have ham på holdet, siger CEO for Mindshare, Martin Ove Rasmussen.

Men hvad tænkte hovedpersonen selv om opmærksomheden?

- Jeg var fuldstændig mundlam og meget overrasket, siger han og smiler bredt.

Legatet, der er på 30.000 kroner, er opkaldt efter art director Claus Fynbo, der tabte kampen til kræften bare 41 år gammel. Forretningsforståelse, flid og fandenivoldskhed er nogle af de dyder, der bedst beskrev Claus Fynbo, og derfor er det disse kvaliteter, der lægges vægt på, når legatet siden 2007 er blevet uddelt til et kreativt talent.

Det står Anders Kure frit for, hvad han vil bruge pengene til. Hans umiddelbare reaktion er ”… at det nok bliver brugt på noget fagligt relevant."

• navne
  • art director
  • legat

Mindshare er Danmarks første integrerede medie- og kommunikationsbureau. Derfor kan vi løse alle de væsentligste marketingudfordringer hos vores kunder - hurtigt, effektivt og kreativt. Godt arbejde skal både kunne måles og mærkes. Især på vores kunders forretning. Netop derfor er vi særligt stolte over at være bureauet med de mest tilfredse kunder ifølge MyImage 2014. Vi er markedsdominerende både globalt og lokalt. Med over 7.000 medarbejdere, kontorer i 116 lande og en del af verdens største mediebureaugruppe GroupM.