Alverdens sko – ny etnografisk udstilling om fodtøj på Moesgaard

Moesgaard Museum åbner ny udstilling med fokus på sko fra hele verden

’Alverdens sko – en udstilling om folk og fodtøj’ åbner 28. september og sætter fokus på sko fra hele verden. På skoenes betydning i forskellige kulturer og på hvordan forskellige kulturer lader sig inspirere af andre kulturer i forhold til fodtøj.

Udstillingen tager udgangspunkt i zoolog Søren Tuxens store og farverige skosamling fra hele verden, som familien Tuxen har doneret til Moesgaard.

Søren Tuxens samling omfatter mere end 230 par sko, sandaler, støvler og andet fodtøj i forunderlige farver og former og til den hører også en indholdsrig og rørende korrespondance med Tuxens venner og insektforskerkolleger, der sendte sko hjem til ham fra hele verden.

I udstillingen kan man også se og høre om magiske støvler fra Bhutan, få historien om den norske hyttesko og Aurland-skofabrik og høre chefdesigner Ejnar Truelsen fra den danske skofabrik ECCO fortælle om skodesign og den inspiration, han har hentet fra kulturer verden over.

Magiske støvler fra Bhutan

Udstillingen ”Alverdens sko – om folk og fodtøj ”er tilrettelagt af Ditte Marie Seeberg, der er antropolog og udstillingstilrettelægger. Hun har forsket i skoens antropologiske betydning for mennesket, og har bl.a. lavet feltarbejde hos en støvlemager i Bhutan.

”Sko har betydning på flere niveauer. De er beskyttelse for vores sarte fødder. Samtidig har sko noget magisk forvandlende over sig. Eventyrene er fyldt af fortællinger om den iboende magiske kraft i skoen, og fodtøj er en af de måder, hvorpå vi mennesker kan vise, hvem vi er eller hvem vi gerne vil være. Sko er en stærk kulturel brobygger, og emnet favner noget alment menneskeligt,” siger Ditte Marie Seeberg.

Ifølge Ditte Marie Seeberg har bhutaneserne et ganske særligt forhold til magi og glæde. Som også viser sig i forholdet til deres symbol-dekorerede støvler, som fortæller om værdier, der er anderledes end de vestlige.

Udstillingen vil bl.a. rumme den bhutanesiske støvlemagers butik og værksted med farverne og fodtøjet, og filmiske samtaler, der viser kulturelle ligheder og forskelle fra Danmark til bjergfolket i det lille land i Himalaya.

Fra Aurland hyttesko til Penny Loafer

I udstillingen på Moesgaard bliver også hytteskoens kulturhistoriske fortælling og rejse frem og tilbage over Atlanten formidlet bl.a. ved lån af historiske sko og interviews på den sidste tilbageværende fabrik i Aurland i Norge.

I 1892 rejste 17-årige Nils Gregoriussen Tveranger til USA og blev skomagerlærling i Boston. Men allerede to år senere vendte han tilbage til Norge og bosatte sig i 1894 i Aurland. I 1920’erne lavede han en ny sko-konstruktion ved at blande den norske folkedragt Bunadens sko med Irokeser-indianernes snøreløse mokkasiner. På den måde opstod den praktiske hyttesko som en let indesko.

I 1930’erne kom hytteskoene via amerikanske lystfisker-turister tilbage til USA under navnet Weejuns – slang for Norwegians. Senere blev skoen kendt som loafers eller Penny-Loafers og blev populære især blandt unge studerende på Østkystens Ivy-universiteter.

Inspiration og design

I udstillingen kan man også høre den danske skofabrikant ECCO’ s chefdesigner gennem mange år, Ejnar Truelsen, fortælle om sine inspirationskilder fra verdens forskellige kulturer og deres indflydelse i hans arbejde med skodesign. Udstillingen rummer en række af virksomhedens skomodeller, der alle er eksempler på arbejdet med design og inspiration fra andre kulturer.

Udstillingen ’Alverdens sko – en udstilling om folk og fodtøj’ kan ses i museets udstillingslaboratorium fra 28. september 2019 til 6. januar 2020.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Ditte Marie Seeberg
dms@moesgaardmuseum.dk

• Kultur

• forskning
  • moesgaard
  • udstilling

Moesgaard Museum er et kulturhistorisk museum ved Aarhus, der viser arkæologiske og etnografiske udstillinger i international klasse. Museet forsker i og formidler menneskelivets mangfoldighed i et tæt samarbejde med Aarhus Universitet.

Bodil Jensen

Pressekontakt Kommunikationschef Kommunikation og presse 20466373