​Ny formand for Moesgaards bestyrelse

Moesgaard Museum har fra årsskiftet fået ny bestyrelsesformand. Det er Anne-Marie Dohm, der er direktør for Radio4 og tidligere direktør i DR, der overtager formandsposten efter forhenværende amtsborgmester, Johannes Flensted Jensen, der har siddet i bestyrelsen for museet siden 2002.

Johannes Flensted-Jensen har som formand for Moesgaards bestyrelse været med til at gennemføre opførelsen af museets store udstillingsbygning tegnet af Henning Larsen Architects. Siden åbningen af udstillingsbygningen i 2014 har Moesgaard Museum tiltrukket et overvældende stort antal gæster til museets nye permanente udstillinger og ikke mindst til de store, anmelderroste særudstillinger, som er blevet Moesgaards kendetegn.

Anne-Marie Dohm har siddet i bestyrelsen for Moesgaard i et år, og har taget del i arbejdet med museets nye strategi, som lanceres samtidig med formandsskiftet.

Moesgaard vil gøre de store, dybe verdenshistorier og globale sammenhænge til sit kendetegn og samtidig øge museets internationale engagement. De langsigtede forskningssatsninger og samarbejdet med Aarhus Universitet, som i hele Moesgaards historie har været et særligt omdrejningspunkt, skal styrkes yderligere og det samme skal museets synlighed og digitale tilbud.

”Jeg glæder mig til at bidrage til, at Moesgaard Museum i de kommende år udnytter museets helt unikke position til at sætte Danmark og nordisk kulturhistorie ind i en global sammenhæng. Med en stor satsning ønsker vi at tilbyde en større del af befolkningen indsigt i vores fælles fortid og forståelse for vores position i verden i dag,” siger Anne-Marie Dohm.

”Jeg ser meget frem til et tæt samarbejde med Anne-Marie Dohm om den fortsatte udvikling af Moesgaard. Vi er nu på et sted, hvor museet har fået etableret sig godt i de fantastiske, nye udstillingsrammer, og vi kan begynde at sætte store mål for fremtiden. Det er et arbejde, som Anne-Marie Dohm allerede har været dybt involveret i i bestyrelsen, og som jeg glæder mig til at fortsætte samarbejdet om,” siger direktør for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst.

Moesgaard Museum omfatter udover herregården og udstillingsbygningen i Højbjerg ved Aarhus også Vikingemuseet i Aarhus og lokalmuseerne i Odder og på Samsø. Moesgaard havde i 2019 et samlet besøgstal på 452.489.

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Bestyrelsesformand Anne-Marie Dohm, mobil 5150 2990, mail amd@radio4.dk

Direktør for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst, mobil 2299 4915, mail mkh@moesgaardmuseum.dk

• Kultur

• oplevelser
  • forskning
  • museum
  • bestyrelsesformand
  • moesgaard

Moesgaard Museum er et kulturhistorisk museum ved Aarhus, der viser arkæologiske og etnografiske udstillinger i international klasse. Museet forsker i og formidler menneskelivets mangfoldighed i et tæt samarbejde med Aarhus Universitet.

Bodil Jensen

Pressekontakt Kommunikationschef Kommunikation og presse 20466373