Mungo Park laver ARTERNES OPRINDELSE

ARTERNES OPRINDELSE
Af Jo Strømgren

Året er 1832. Et skib er på vej mod Galapagosøerne. I kaptajnens kahyt er en mands overvejelser i færd med at forandre verden.

Charles Darwin var 22 år, da han takkede ja til at holde Kaptajn FitzRoy med selskab på en jordomsejling. Undervejs indsamlede han eksemplarer af hidtil ukendte plante- og dyrearter og gjorde grundige notater om de nye opdagelser. I løbet af den næsten fem år lange rejse udviklede han teorien om arternes oprindelse. Fundene, som han gjorde undervejs, kolliderede med den bibelske fortælling om verdens skabelse og mange højlydte diskussioner i kaptajnens kahyt varslede den modstand, han senere skulle møde.

”Mandag 9. januar, 1832. Efter at vi rundet Kapp Horn den 21. december, har vi enten ventet på bedre forhold, eller prøvet at kæmpet os frem i uvejret. Bortset fra tabet af dyrebar tid, og plagerne med fugtigheden og kulden, har jeg vært søsyg hver eneste time”, citat Charles Darwin.

Mungo Park har gennem de sidste år haft flere gæstespilsbesøg af Jo Strømgren Kompani, hvilket har udviklet sig til et kunstnerisk samarbejde i form af en fælles produktion. Jo Strømgren instruerer, Mungo Park producerer og det er tre mandlige skuespillere fra Mungo Parks ensemble, som belyser evolutionsteorien med lige dele fakta og fiktion. Jo Strømgren har etableret sig internationalt med sine produktioner i skæringspunktet mellem dans og teater og et sted, hvor absurde og humoristiske situationer altid står centralt.

ARTERNES OPRINDELSE har verdenspremiere på Festspillene i Bergen den 23. maj, hvorefter forestillingen får Allerød-premiere den 8. juni.

JO STRØMGREN, instruktør og scenograf
PETER CHRISTOFFERSEN, ANDERS BUDDE CHRISTENSEN, NICOLAI JANDORF, skuespillere