Arkitekturforedrag med BIG på M/S Museet for Søfart: Fra tørdok til prisvindende arkitektu

Hvordan bygger man et museum som både er spektakulært og bemærkelsesværdigt – og samtidigt ikke må rage en meter over jorden? Mød en af arkitekterne bag det anmelderroste og prisvindende M/S Museet for Søfart, arkitekt og partner i BIG, David Zahle, når M/S inviteret til foredrag om museets arkitektur torsdag den 15. maj kl. 19 på M/S Museet for Søfart.

Priser og anerkendelser er siden åbningen i oktober 2013 regnet ned over det underjordiske museum, M/S Museet for Søfart, og det bemærkelsesværdige byggeri har været på forsiden af de toneangivne internationale arkitektur- og designmagasiner. I januar valgte New York Times at skrive museet på den prestigefulde liste ”52 places to go in 2014” og kort tid efter stemte brugerne på verdens største arkitektursite archdaily.com museet ind på en førsteplads som ”Building of the Year 2014” i kategorien bedste kulturbyggeri. I marts modtog museets arkitektur AIANY Design Award og den seneste pris på listen er arkitekturprisen Architizer A+ Award, hvor museet vandt i kategorien Museums.

I anmeldelserne af museet fremhæves ofte den arkitektoniske idé med at bygge museet rundt om den gamle dok. BIG valgte nemlig at lade den 60 år gamle dok stå uberørt og placere udstillingerne under jorden gravet ind under dokkens vægge, hvilket gør dokken til museets hjerte og giver gæsterne en rumlig fornemmelse af søfartens størrelsesforhold og betydning.

Arkitekt David Zahle har været med hele vejen fra de første skitser af museet i 2007 til den endelige bygning stod færdig 5. oktober sidste år. Den 15. maj har du mulighed for at høre om tankerne bag den imponerende arkitektur, når David Zahle holder foredrag i den smukke konferencesal Kronborgbroen på M/S Museet for Søfart.

Billetter kan købes på mfs.dk. og koster 150 kr.

UNDER OVERFLADEN er en ny foredragsrække på M/S Museet for Søfart, hvor museet dykker dybere i søfarten ud fra forskellige vinkler. Torsdag den 15. maj er det første UNDER OVERFLADEN-arrangement. Senere på året kan man blandt andet opleve forfatter Maria Helleberg fortælle om kvinder og søfart, Jon Nordstrøm fortælle om dansk tatovørkunst samt opleve forfatter Carsten Jensen i et foredrag, der tager afsæt i hans bestsellerroman ”Vi, de druknede”. Hold øje med museets kalender på mfs.dk, hvor du også kan købe billetter til foredragene.

For yderligere information og pressebilleder kontakt pressemedarbejder Signe T. Lundgren på stl@mfs.dk eller T: +45 49 28 02 01 / Mobil: +45 24 97 73 46