Sådan fejede Magnum, Always og Arla konkurrenterne af banen!

Sådan fejede Magnum, Always og Arla konkurrenterne af banen!

2016 er over os, og med det nye år følger nye strategier, mål og ambitioner. For at få mest muligt ud af de åbne muligheder, vender vi blikket bagud til de brands, der klarede sig bedst i 2015. Bliv inspireret af følelser, nydelse og hvordan man maksimerer sin rækkevidde med en unik marketing-strategi.
Vi har dykket ned i marketingbranchen i jagten på de brands og kloge hoveder, der virkelig definerede, hvad succesfuld markedsføring betyder. 3 brands hævede niveauet betragteligt, og deres succes er pakket med tips og læring til alle os, der arbejder professionelt med markedsføring og kommunikation. Her kommer de absolut bedste tips til at øge rækkevidde og få brand awareness.

Always - årets mest overbevisende kampagne
Hvordan sælger man hygiejnebind? Ikke ligefrem hot stuff, vel? Procter & Gamble stod med en udfordring, for mens de tidligere havde fokuseret på Always' produktkvaliteter, var de blevet overhalet af konkurrenterne. Sammen med bureauerne Leo Burnett og Holler udtænkte de kampagnen #LikeAGirl, der fik et globalt gennembrud i 2015 med stærke og tankevækkende reklamefilm om piger i puberteten.

Millioner af tv-seere så den første film under Super Bowl Sunday den 2. februar 2015, hvilket gav kampagnen et massivt boost. Hashtagget #LikeAGirl spredte sig som en steppebrand, og reklamerne er i skrivende stund set mere end 90 millioner gange.

Med enkle virkemidler og et overraskende tag på en vending, der ofte bruges som en fornærmelse, formidlede Always deres budskab på en måde, som overbeviste forbrugere. De delte, kommenterede og klikkede på #LikeAGirl og gav Always enorm social buzz. Rækkevidden på 90 mio. taler for sig selv, og derudover nåede kampagnen ud til mere end 150 lande og fik omtale i alverdens medier for sit banebrydende syn på hvad “som en pige” egentlig bør betyde. Procter & Gamble har siden udvidet deres rækkevidde til nye målgrupper via et samarbejde med TED om videoer for at booste unges selvtillid.

Always har ikke udtalt sig om værdien på bundlinien, men en nylig undersøgelse viser, at efter at have set filmen, siger 76% af 16-24 årige, at de ikke længere ser “Like a girl” som en fornærmelse.

Magnum - årets mest gennemførte kampagne
I sommers eksploderede Instagram og andre sociale platforme pludselig med billeder af farverige, chokoladeovertrukne, pyntede is. Magnum is for at være helt præcis. Billederne var et genialt strategisk træk fra Unilever, som står bag Magnum. Med pop-up butikker i nogle af verdens cooleste butikker forbandt Magnum sig med mode, livsstil og design - en verden hvor nogle af de mest købedygtige kunder findes, men også de, som sjældent nyder en fuldfed Magnum is. For at øge sin rækkevidde skabte Magnum et enkelt koncept: I pop-up butikkerne kunne alle designe sin egen is. Grundstammen var Magnum, men overtræk og pynt bestemte kunderne selv. Det gjorde isene yderst Instagram-værdige, og ved at invitere de største modebloggere fra de forskellige lande maksimerede Magnum og Unilever rækkevidden til tusindvis af is-lystne forbrugere.

En søgning på Instagram viser en kæmpe rækkevidde, og en af grundene til, at Magnum virkelig ramte plet var, at de gik mobile first. De lancerede kampagnen som en mobilbaseret oplevelse og nåede dermed direkte ned i forbrugernes lommer.

Kampagnen “Make My Magnum” og butikkernes navn “Pleasure Stores” spillede på lyst og nydelse. Det tog de et skridt videre, og nåede helt nye markeder i 2015, med deres smukke reklamefilm “Be True to your Pleasure”. Filmen blev lanceret under filmfestivalen i Cannes i maj med en klar henvisning til festivalens forkærlighed for luksus, nydelse og forkælelse. Reklamefilmen nailede en anden stor tendens i 2015: at drags og transseksuelle får plads i mainstream kultur. Magnum vandt Guld for filmen ved den prestigefyldte markedsføringsfestival Epica Awards.

Arla Foods - årets mest kreative kampagne

Mælk, smør og yoghurt. Helt normale fødevarer, som de fleste forbrugere køber, uden at skele til mærke. Flere end tidligere vælger økologisk, men helt ærligt - hvis der er udsolgt, går vi så til en anden butik, eller tager den mælk, der står foran os? I 2015 gjorde Arla Foods deres for at vende op og ned på det og, som en anden Pavlov-effekt, få os forbrugere til at stå foran smørret med løbende mundvand. For med deres Freestyle-kampagner talte de direkte til smagsløgene - og til alle aspirerende amatørkokke. Kampagnen var en videreførelse af Kokken fra 2013, og ideen den samme: sansemættede billeder, close-up af alskens lækre fødevarer og en sprælsk kok, der jonglerer med madglæde og Lurpak.

Wieden + Kennedy er den kreative hjerne bag Arla Foods’ Lurpak kampagner, og managing director Neil Christie forklarede ideen sådan, da han besøgte København tidligere i år: “ Vi ønskede at få folks munde til at løbe i vand. Den næste gang de stod foran mælkekøleren, ville de associere Lurpak med glæden ved madlavning”.

Lurpak lod det ikke være med Freestyle-kampagnen. Sidste år lancerede de også Adventure Awaits, en film som tager reklame til et helt nyt niveau med en sammenligning af kogekunst og rumrejser. At erobre nyt land i køkkenet blev deres raison d’etre, og forbrugerne elskede det. Vi har endnu ikke set de fulde resultater af Lurpaks marketing strategi, men 2015 var utvivlsomt et definerende år for brandet. Og vi udfordrer dig til ikke at se filmens smukke billeder for dit indre øje, når du står foran mælkekøleren næste gang.

Vil du vinde priser og øge rækkevidden af jeres content? Så oplev, hvad Mynewsdesk kan gøre for jer:

”Download

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk