Journalister og sociale medier = mistillid og afhængighed

Journalister og sociale medier = mistillid og afhængighed

Likes, kommentarer, videoer, billeder, diskussioner, nyheder, tidslinjer. Sociale medier er en malstrøm, som er let at blive suget ind i. For journalister er de nye, digitale platforme både en fantastisk kilde til historier, men giver samtidigt grund til at være kritisk. De allestedsnærværende fake news sætter journalisternes radar som vagthund i sving. Hvilke historier kan de stole på?

På trods af mistroen er journalister afhængige af sociale medier. Det kan de ikke undgå i en verden, hvor 75% af alle danskere (16-89 år) bruger sociale medier (kilde: Danmarks Statistik). Facebook er det mest brugte medie, hvor 72% af sociale medier-brugere logger ind på mediet dagligt. Samtidigt er Facebook det medie, hvor fake news florerer mest.

Journalister er ydermere pressede af strammere budgetter og deadlines, så det sætter en tyk streg under, at de ikke kan skrotte brugen af sociale medier i professionel sammenhæng.

Det rejser nogle interessante spørgsmål:

• Vil journalister i højere grad søge væk fra Facebook og Twitter, hvor falske nyheder florerer?
  • Eller vil Facebook finde en måde at begrænse og inddæmme fake news?
  • Vil journalister finde deres historier andre steder som traditionelle pressemeddelelser, direkte hos virksomheder og organisationer, personlige kontakter eller mund-til-mund fra kilder.

Er Facebook faldet ned fra piedestalen?

Mark Zuckerberg startede Facebook med et idealistisk og beundringsværdigt mål, men platformen fik et knæk på troværdigheden under den seneste amerikanske præsidentkampagne. Siden har fake news været en del af vores fælles ordforråd.

En undersøgelse fra Mynewsdesk viser, at journalister i mindre grad ser Facebook og Twitter som vigtige platforme for deres arbejde. I 2016 sagde 66% af adspurgte journalister, at de i høj grad brugte disse sociale medier som en kilde til information. I 2017 var tallet faldet til 53% - et fald på 13%. Danske journalister skiller sig ud ved at 71% siger, at de stadig bruger Facebook til research "on a regular basis".

Der er naturligvis andre kilder, som journalister benytter sig af: Blogs (33%), Google alerts (28%), YouTube (26%), LinkedIn (24%). Men det er utvivlsomt Facebook og Twitter, som er de mest populære platforme som mere end halvdelen af de adspurgte journalister i undersøgelsen bruger.

Diagram 1. Hvilke sociale medier bruger journalister regelmæssigt for at finde nyheder?

Globalt   US, UK, CA,
AUS & IR
Skandinavien DACH
Facebook 55.40% 49.92% 68.36% 47.50%
Twitter 50.11% 51.61% 49.42% 45.50%
Blogs 32.73% 32.77% 33.49% 34.00%
Google Alerts 27.82% 35.33% 13.63% 31.50%
Youtube 25.93% 22.82% 28.41% 33.00%
LinkedIn 24.34% 27.26% 23.79% 16.50%
Reddit 5.59% 7.35% 4.39% 2.50%
Quora 1.89% 2.14% 1.62% 1.50%

Diagram 2. Hvilke kanaler bruger du i publicering og distribution af dit arbejde?

Globalt   US, UK, CA,
AUS & IR
Skandinavien DACH
Facebook 66.06% 67.53% 72.06% 51.00%
Twitter 52.34% 66.92% 39.03% 34.50%
LinkedIn 19.76% 25.91% 14.55% 12.00%
Youtube   13.88% 16.31% 9.93% 14.50%
Facebook LIve 8.82% 11.59% 5.77% 6.50%
Snapchat 2.64% 2.44% 3.46% 2.00%

Traditionelle journalistiske metoder liver op igen

I takt med at de nye digitale medier kæmper med troværdigheden, får andre metoder et comeback. Ideen om den skeptiske journalist, fact checking og en god portion stædighed bliver vigtige ingredienser for seriøse journalister.

Som Johanna Snickars, kommunikationschef hos Microsoft Sverige siger: “Tekniske platforme er primært det: platforme. Det er ikke der, man finder sin faktabaserede information.”

Derfor er det ikke overraskende, at Mynewsdesk’s undersøgelse viser, at ifølge 75% af de adspurgte journalister er deres personlige netværk stadig det bedste sted at finde historier. En personlig kontakt man kan stole på, kan give pålidelige og troværdige historier.

Og hvem end der sagde, at pressemeddelelsen er død, kan trække det tilbage. Ifølge 74% af de adspurgte journalister in undersøgelsen bruger de i høj grad pressemeddelelser til at finde historier. Samtidig siger mere end en fjerdedel af de danske adspurgte journalister, at de finder historier via PR platforme som Mynewsdesk

Smart strategi = Flere kanaler

Konklusionen er, at selvom vi lever i en digital æra, så bør kommunikatører ikke lægge alle æg i sociale mediers kurv. Det er stadig meget vigtigt at arbejde på et godt forhold til journalister og at sende dem regelmæssige opdateringer på virksomhedens udvikling.

Mynewsdesk’s opfordring er at implementere en multi-kanal strategi. Sats både på Facebook og på at skrive interessante nyheder som sendes direkte til relevante journalister fra jeres newsroom.

For at få mere indsigt i sociale mediers styrke og begrænsninger, læs mere i Mynewsdesk’s seneste e-bog Social Media Reset, hvor tallene i artiklen er fra. Bemærk at e-bogen er på engelsk.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk