Månedens kommunikatør: Jens Velling - Aarhus Letbane

Månedens kommunikatør: Jens Velling - Aarhus Letbane

14 hurtige til Jens Velling.

Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992. Siden er uddannelsen blevet suppleret med diverse efteruddannelser i bl.a. sprog, fotografering og kommunikation.

Jeg arbejder i Aarhus Letbane I/S der står for anlægsarbejdet med Danmarks første letbane. Her har jeg arbejdet med kommunikation siden marts 2014.

Det bedste ved mit job er, at det giver mig mulighed for at arbejde med tre ting, jeg brænder for: Kommunikation, teknik og Aarhus. Aarhus Letbane er ikke bare en moderne og miljøvenlig form for kollektiv transport, den spiller også en vigtig rolle for udviklingen af Aarhus, der oplever enorm vækst i disse år. Som en del af det hold, der skal sikre mobilitet og fortsat vækst i Aarhusområdet, giver mit job mig en følelse af gøre noget godt for en by, som jeg holder meget af.

Den sjoveste udfordring ved mit job er, at forklare byens borgere at midt i byggerodet, de trafikale udfordringer og den nogle gange noget tekniske togsnak, er der rigtig meget at glæde sig til. Letbanen vil skabe bedre sammenhæng mellem by og opland og mellem byen og havnen.

Når jeg skal pitche historier til journalister eller bloggere, foretrækker jeg at tage kontakt via: Intet slår det personlige møde, men ofte er der kun tid til et telefonopkald eller en mail. Så er det den klassiske kombination af opkald fulgt op af bekræftende mail – og altid i den rækkefølge. Men det personlige møde er bedst, fordi du kan spille på flere strenge og skabe en mere personlig relation.

Hvis jeg skulle give ét råd til journalister, så skulle det være: Forlad skrivebordet og begiv jer ud i virkeligheden, hvor I kan bruge alle jeres sanser. I kommer hjem med bedre historier og noget ekstra, som alle de andre hjemme bag skrivebordet ikke får med.

Jeg synes, Twitter er overvurderet. Nu afslører jeg nok mig selv som en vrissen, gammel mand, men jeg forbinder mest Twitter med udspekulerede spindoktorer, karriereplejende politikere og ligegyldige kendisser. Kort og hurtigt rimer sjældent på kvalitet og relevans.

Jeg vil gerne bruge mere tid på den direkte kontakt og dialog med vores vigtigste interessenter som trafikanter og naboer. Fordi det er tankevækkende, så gode resultater man kan opnå ved at give sig god tid til både at lytte og forklare.

I mit daglige arbejde kan jeg ikke undvære den daglige cykeltur til og fra jobbet. Den sørger for, at jeg er vågen, når dagen starter og koblet af, når jeg kommer hjem.

Den vigtigste egenskab for en kommunikatør anno 2014 er i mine øjne evnen til på den ene side at lytte og på den anden side udfordre chefen, organisationen eller virksomheden på fastlåste dogmer eller ukloge beslutninger.

Hvis jeg skulle give ét råd til andre PR- og kommunikationsmedarbejdere, så skulle det være: Vær ærlig og troværdig – sig tingene, som de er. I en tid, hvor alt for megen kommunikation er forvrænget af spin, trænger det ærlige budskab stærkt igennem.

Hvis jeg kunne give ét råd til mig selv på min første dag på min nuværende arbejdsplads, så skulle det være: Vær tålmodig. Det tager tid at lære et nyt stofområde og en ny organisation at kende.

Links og kontaktoplysninger til Jens Velling:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk