Gå til indhold
Fake news, økonomisk stabilitet og mediernes troværdighed - sådan ser danske journalister på fremtiden

Pressemeddelelse -

72% af danske journalister er bekymrede for de økonomiske udsigter i fremtiden, viser en ny undersøgelse fra Mynewsdesk. Den globale undersøgelse viser, at danske journalister er mere urolige for fremtiden sammenlignet med deres kolleger.

Hvert år undersøger Mynewsdesk de nyeste globale og lokale tendenser indenfor journalistik og kommunikation. I år har 3800 journalister og kommunikatører deltaget i studiet, som er udmøntet i rapporten “Navigating Change: What journalists and PR professionals need to know about today’s news reporting and media technology landscape”, som i år udkommer torsdag den 14. september. Læs hele rapporten her

Hvor flere andre rapporter undersøger befolkningens syn på mediebranchen, sætter denne undersøgelse journalisterne selv under lup. De 3000+ respondenter er blevet spurgt om alt fra digitalisering til fremtidens finansiering og deres syn på Facebooks magt - og fake news.

Den accelererende hastighed skaber nyhedsrapportering under forandring, og journalisterne udtrykker nervøsitet over giganter som Google og Facebook, der konkurrerer om nyhedsforbrugernes opmærksomhed. 81% af danske journalister er urolige over Facebooks magt, hvilket gør danske journalister mere bekymrede end det globale gennemsnit.

Hvem betaler journalisters løn om 5 år? Størstedelen af respondenterne tror fortsat på den traditionelle finansiering af objektiv og uafhængig journalistik. 73% har tiltro til, at udgivere og mediehuse står for fremtidens finansiering, mens 21% tror på brugerbetaling via abonnement og 11% på crowdfunding. Her stemmer de danske tal overens med det globale gennemsnit.

Flere interessante resultater:

• Sammenlignet med 2016 bruger journalisterne meget mindre tid på sociale medier. Sidste år fandt 61% inspiration og research på sociale medier, mens det i år er faldet til 44%. Til gengæld er research via pressemeddelelser steget fra 61% til 71%.
  • Journalisterne er langsomme til at tage de digitale landvindinger til sig. Mens 77% publicerer deres arbejde på Facebook, bruger kun 7% Facebook Live. 0% af danske journalister poster deres arbejde på Meerkat eller Periscope. Samtidig siger 34% af de adspurgte danske journalister, at de tror på live streaming som en stadigt vigtigere faktor i fremtiden.
  • Journalister er fortsat skeptiske til, at fremtiden kan ligge i et job indenfor kommunikation. Blot 1% af danske journalister er deciderede begejstrede for tanken, mens 20% siger, at de behøver mere information, og 16% siger, at de aldrig vil arbejde for et brand.

“Tillidskrisen i medielandskabet gør, at det øgede krav på troværdighed ses på flere forskellige måde igennem undersøgelsen. Det er vigtigere end nogensinde før at være kritisk og granske informationskilderne - samtidigt som man kæmper mod hårdere deadlines og færre ressourcer”, siger Sofia Juhlin, Global Head of Marketing & Communications på Mynewsdesk.

Se flere resultater og download hele rapporten her

For mere information, kontakt venligst:
Katrine Barslev, Marketing & Communications Manager på Mynewsdesk
katrine.barslev@mynewsdesk.com
+45 3022 1578

I forbindelse med undersøgelsen bad vi 7 eksperter udtale sig om den nuværende nyhedsrapportering og fremtidens medielandskap. Se klippet her!

-------------------------------------------------------------------------------------

Mynewsdesk er Nordens førende platform for digital PR og kommunikation med mere end 5000 kunder og 77000 brugere. Den digitale tjeneste omfatter medieovervågning, nyhedsdistribution og analyseværktøjer. Mynewsdesk blev grundlagt i 2003 i Stockholm og har i dag godt 220 ansatte på kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien og Singapore. Siden 2008 er Mynewsdesk ejet af den norske medievirksomhed NHST Media Group AS.

DIGITAL COMMUNICATIONS & PR MADE EASY
Simplificer din arbejdsprocess, få større indflydelse og oplev resultater med én komplet kommunikationsløsning.
Overvåg hvad der bliver sagt om din virksomhed. Skab og udgiv historier. Engager dit publikum. Analyser resultater. Se mere på www.mynewsdesk.com

Om Journalistundersøgelsen 2017

Undersøgelsen blev gennemført af Mynewsdesk i juni 2017 og henvendte sig til journalister, redaktører, freelancere og kommunikatører. Respondenterne stammer fra USA, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Østrig, Schweiz, Finland, Australien og Canada. Med totalt 3175 respondenter fordelt på journalister (65%) og kommunikatører, PR-professionelle och marketers (35%).
I Danmark deltog 397 respondenter i undersøgelsen. Heraf arbejder 50% med journalistik og 50% med kommunikation.

Følg også Mynewsdesk her:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk