Nyhed -

Years of Living Dangerously: Kapløb med tiden. Med David Letterman og Cecily Strong

Energimarkedet har en anslået global værdi på $ 6 billioner - et tal, der kan blive væsentligt påvirket af en stigning i vedvarende energikilder, især solenergi. David Letterman og Cecily Strong undersøger effekten af solenergi i to yderst forskellige egne af verden.

David Lettermans historie

Den tidligere vært for "The Late Show" rejser til Indien for at finde ud af, hvad verdens snart mest folkerige land vil gøre for at udvide sit utilstrækkelige energinet, sætte yderligere skub i sin blomstrende økonomi og bringe basal elektricitet til de 300 millioner borgere, der pt. står helt uden. Den indiske regering har forpligtet sig til en af de mest ambitiøse vedvarende energiplaner i verden, samtidigt med at give tilsagn om at fordoble den mængde af kul landet allerede bruger som brændsel. Letterman interviewer statsministeren, rejser til landsbyer, hvor elektricitet er en luksus for de få og finder ud af, hvorfor USA måske spiller en central rolle i Indiens energifremtid.

Cecily Strongs historie

Hvad blokerer for en massiv udbredelse af vedvarende energi som solenergi i USA? Det er svært at forestille sig et vigtigere spørgsmål. I håb om at finde nogle svar, rejser "Saturday Night Live" skuespilleren Cecily Strong til Florida og Nevada, to solrige stater, hvor fremtiden for solenergi bliver besluttet af ukendte private forsyningsselskaber. Strong får den sande historie fra kilder, der tidligere har arbejdet i industrien samt en pensioneret kommissær, der nu er villig til at fortælle sin historie. Hun erfarer, at stærke kræfter i kulisserne forsøger at blokere for udbredelsen af solenergi – til fare for tusindvis af arbejdspladser og fremtiden for ren energi.

Premiere 8. december kl. 21.00 på National Geographic

• david letterman
  • years of living dangeroulsly
  • nat geo