Firedobbelt mord filmet og lagt op på YouTube.

Fire mænd brutalt skudt ned på åbent hav. Ingen lig eller fysiske beviser. Eneste spor er en mobiloptagelse af forbrydelsen. National Geographics ”Det lovløse hav” følger efterforsker Karsten von Hoesslins forsøg på at opklare de berygtede mord, der blev filmet og lagt op på YouTube.

Verdenshavene er blevet det rene Vilde Vesten, hvor kriminelle kan arbejde ustraffet stort set uden for lovens lange arm. I 2014 blev der lagt optagelser fra en mobiltelefon op på YouTube fra en mystisk adresse i Fiji, som viser en utænkelig forbrydelse - fire grusomme mord på åbent hav. Optagelserne af forbrydelsen gik viralt og skabte internationale overskrifter for sin foruroligende, afstumpede brutalitet. Fire mænd er filmet, mens de klamrer sig til vragdele på åbent hav. Der høres skud. Én for én bliver mændene dræbt. Mindst ligeså urovækkende som selve blodsudgydelserne er de tilskuere, der høres grine og efterfølgende smiler direkte ind i kameralinsen.

I National Geographics Det lovløse hav, der har premiere mandag den 20. februar kl. 22.00, forsøger den internationalt anerkendte efterforsker Karsten von Hoesslin at sammenstykke sandheden bag disse mystiske mord. Med en insisterende jagt på spor og vinkler, opsporer og interviewer Karsten øjenvidner og ofrenes familier, mens han søger råd og støtte fra andre eksperter for at afgøre, hvem der har begået mordene, hvor og hvornår de er sket, samt hvordan og hvorfor. Undervejs males et grumt billede af vores lovløse have, hvor Karsten støder på narkotikasmugling, menneskehandel, ulovligt fiskeri og pirateri.

Karsten har mere end 10 års erfaring med at arbejde undercover og er ekspert i profilering, afhøring, overvågning og efterforskning. Dette er uden tvivl hans farligste opgave til dato.

"Hvordan kan jeg opklare fire mord uden lig, beviser og retsmedicinske spor?", spørger Karsten, som begynder sin undersøgelse ved behændigt at undersøge optagelserne. "YouTube-videoen er min Zapruder-film. Den er komprimeret og pixeleret, men fuld af potentielle spor, såsom ofrenes ansigter, vidner, lyden af skud og udformningen af fartøjet. Og det bedste af det hele: 27 sekunder inde i filmen passerer et skib kameralinsen og afslører sin identitet. "

Fra det udgangspunkt krydser Karsten metodisk det indiske Ocean og Stillehavet og afslører utrolige opdagelser, der får seerne til at sætte spørgsmålstegn ved, om mobiloptagelserne kun er en lille brik i et enormt og chokerende internationalt puslespil.

”Det lovløse hav” har premiere på National Geographic d. 20. februar kl. 22.00

National Geographic er begavet tv-underholdning med noget på hjerte. Vi leverer programmer, der vækker interesse og pirrer din nysgerrighed. Den gule firkant er vores kvalitetsstempel for en troværdig og engagerende tv-kanal med en lang tradition for at formidle intelligent underholdning - og du lærer altid noget nyt ved at se National Geographic. Kanalen er tilgængelig i mere end 440 mio husstande i 171 lande og på 45 sprog.