Nationalmuseet og Moesgård Museum har digitaliseret etnografisk filmskat

Nationalmuseet har sammen med Moesgård Museum digitaliseret sine etnografiske 16 mm-film. De er nu til rådighed for forskere verden over.

På hesteryg i Afghanistans bjerge, mellem kamelpukler gennem Sahara og på hundeslæde i Grønland; danske etnografer har i 1900-tallet besøgt de mest fjerntliggende egne af verden på deres ekspeditioner.

Mange dokumenterede allerede fra århundredets første årtier deres ekspeditioner på film, som i dag udgør en uvurderlig filmskat. Filmene viser en etnografisk verden af i går og dokumenterer forskellige folks traditionelle liv, som siden er forandret dramatisk. Samtidig fortæller filmene også om øjnene der ser; om det etnografiske blik som et produkt af sin tid.

Nationalmuseets etnografiske filmskat er nu blevet digitaliseret og overdraget til Det Danske Filminstituts arkiver. Samtlige 470 filmspoler fra museets Etnografiske Samling med film fra hele verden, men især fra Grønland og Asien, er overdraget til bevaring i DFI Filmarkivets faciliteter.
Moesgård Museum har fået overført sin samling af 16 mm-film af det franske instruktørpar, Bourgeois, der har produceret et stort materiale af meget høj fotografisk og etnografisk værdi fra henholdsvis Afghanistan og Nepal.

Det er projektleder, antropolog Anne Mette Jørgensen, som har registreret 285 relevante filmtitler i DFI’s database, Nationalfilmografien, og hermed gjort dem tilgængelige for offentligheden. Cirka 150 film er blevet overført i det digitale mov-format, som gør filmene anvendelige til forskning, web og udstillinger, men dog ikke til eksempelvis tv-produktion og biografforevisninger. Filmene findes nu i fuld længde på en server på Nationalmuseet såvel som hos DFI Filmarkivet, ligesom Nationalmuseet har tre sæt dvd’er med filmene, så de kan ses i Etnografisk Samlings bibliotek.

Film fra et helt århundrede
De to museers samlinger rummer mange unikke og hidtil ukendte optagelser.

- Nationalmuseets 16 mm-arkiv rummer især optagelser fra Grønland i 1910’erne og 1930’erne, det centrale og sydøstlige Asien i 1950’erne, ligesom der er interessant materiale fra blandt andet Kina i 1920’erne og flotte optagelser fra det østlige Afrika og Sydamerika fra midten af 1900-tallet, fortæller Anne Mette Jørgensen og fortsætter:

- Arkivet rummer også et sjældent materiale fra Borneo fra 1920’erne, ligesom vi gjorde et overraskende fund af endnu uset materiale fra Leo Hansens optagelser på Knud Rasmussens legendariske femte Thule ekspedition i 1926.

Anne Mette Jørgensen fremhæver 12 stumfilm fra Grønland i 1930’erne, optaget af Jette Bang. Filmene har så vidt vides aldrig været vist før, men kan blive det nu, hvor de er blevet digitaliseret i HD-kvalitet. Anne Mette Jørgensen har siden vist uddrag af dem ved en særvisning på Nationalmuseet i december 2011 for præsidiet for Grønlands Selvstyre og i december 2013 i Det Grønlandske Selskab.

Hun ser frem til at vise dem i Grønland som led i det Ph.d.-projekt, hun i oktober 2013 påbegyndte ved Københavns Universitet og Etnografisk Samling. Her er udgangspunktet netop Jette Bangs film og hendes billeders rolle som nogle af de vigtigste billedliggørelser af Grønland.

Film bringer liv i udstillinger
Et vigtigt formål med Nationalmuseets projekt har været at gøre Etnografisk Samlings og Moesgård Museums film tilgængelige for nationale og internationale brugere. Frem til i dag har projektet løbende haft besøg af cirka 20 danske og udenlandske forskere fra eksempelvis Grønland, USA, Brasilien og Japan.

Nogle af filmene er blevet redigeret til ni nye filmversioner, som monteres i den ene af Etnografisk Samlings to permanente udstillinger, Jordens Folk. De ni filminstallationer viser scener, der relaterer direkte til udstillede genstande, og de og den akkompagnerende lyd bringer liv til store dele af udstillingen.

- Redigeringen er foregået i nært samspil med Etnografisk Samlings museumsinspektører, og det har givet inspiration til en igangværende proces frem mod en fremtidig nyopstilling af Nationalmuseets permanente etnografiske udstillinger, hvor etnografiske film skal spille en vigtig rolle, siger Anne Mette Jørgensen.

Også på det nye Moesgaard Museum, som åbner til oktober 2014, skal de etnografiske film indgå i nye etnografiske udstillinger. Bourgeois’ film bliver tilgængelig på en ny webportal om Afghanistan, som Moesgaard Museum lancerer til foråret.

Fakta: Om projektet
Projektet modtog i foråret 2011 en bevilling på 836.000 kr. fra Kulturstyrelsen til digitalisering og digital formidling af Nationalmuseets og Moesgård Museums etnografiske 16 mm-film. Det har resulteret i, at de to museers film er blevet bevaret efter bedste standarder, og at indholdet på filmene er blevet kendt og registreret og dermed tilgængeliggjort for yderligere forskning og formidling.

Anne Mette Jørgensen

Projektkoordinator 6047 3539