Arkæolog Poul Otto Nielsen modtager den prestigefyldte Westerby-pris

Poul Otto Nielsen, museumsinspektør på Nationalmuseet, hædres 8. maj med Westerby-prisen på 100.000 kroner for sin indsats inden for dansk stenalderforskning og sit dedikerede udgravningsarbejde.

Banebrydende udgravninger og en livslang dedikation i at blive klogere på især bondestenalderen. Den prestigefyldte Westerby-pris er en dansk hæderspris inden for arkæologi, og i år bliver den tildelt arkæolog og museumsinspektør Poul Otto Nielsen.

Westerby-fondet tildeler Poul Otto Nielsen hædersprisen i anerkendelse af hans mangeårige arbejde med sten- og bronzealder og for de mange store udgravningsprojekter, som han har ledet. Foruden hæderen følger en check på 100.000 kr.

– Som udgraver og forsker har Poul Otto Nielsen haft en afgørende rolle i udforskningen af bondestenalderen i Danmark. Hans kompetente og utrættelige arkæologiske virke står som et forbillede for yngre generationer, fortæller Rane Willerslev, der er bestyrelsesformand for Erik Westerby-fondet og direktør for Nationalmuseet.

Udgraver, forsker og forfatter
Om tildelingen af den æresfyldte pris siger Poul Otto Nielsen ”lidt paf”:

– Det er en stor ære og en anerkendelse. Jeg er benovet og også lidt paf over det, for jeg har jo arbejdet med administration i mange år. Derfor har min indsats med hensyn til forskning har været begrænset, og de fleste af dem, der har fået prisen før, har udgivet tykke bøger, vigtige afhandlinger og så videre. Men jeg kan forstå, at man synes, at jeg har præsteret nogle ting som har en form for betydning.

I 1977 blev han magister i forhistorisk arkæologi, og det var allerede som studerende, at han blev optaget af en stor gåde: Hvordan man levede før bronzealderen.

Det var et mørkt område dengang, fortæller Poul Otto Nielsen, og det tryllebandt ham. Gåden førte ham til Bornholm, hvor han fandt 40 meter lange huse: De første danske langhuse fra sen stenalder ved Limensgård.

Poul Otto Nielsen trådte ind på Nationalmuseet i 1978 som museumsinspektør, og som 37-årig, i 1986, blev han overinspektør og leder af Nationalmuseets oldtidsafdeling. Som mangeårig leder har han sikret gennemførslen af en lang række arkæologiske udgravninger og været ansvarlig for og involveret i planlægningen af publikationer og udstillinger på Nationalmuseet og vandreudstillinger i USA, Australien og New Zealand.

Ny viden om bondestenalderen
I dag arbejder Poul Otto Nielsen som museumsinspektør og seniorforsker på Nationalmuseet, hvor han igen har grebet graveskeen.

Fra 2012-2014 var han ansvarlig for udgravninger ved Vasagård på Bornholm, der var et kultisk bopladsområde omkring 2900-2800 f.Kr. Udgravningerne gav overraskende fund af hidtil ukendt karakter. Blandt andet et kulthus med dekorerede vægpaneler af ler og flere af de såkaldte solsten. Små skiver af ler med ornamentik, der muligvis har været brugt som spillebrikker i bondestenalderen.

Poul Otto Nielsens omfattende arkæologiske arbejde har ført til en lang række af videnskabelige og populærvidenskabelige artikler og bøger både som forfatter og redaktør. Hans litteraturliste er lang med over hundrede artikler og bøger. Og han har fortsat flere udgivelser på bedding – blandt andet en stor publikation, som samler hvad vi ved om stenalderens huse i hele Danmark.

Om arrangementet:
Poul Otto Nielsen modtager Westerbyprisen på 100.000 kroner. Prisen overrækkes af formand for Erik Westerby-fondet Rane Willerslev, Nationalmuseets direktør. Poul Otto Nielsen holder et kort foredrag om sit arkæologiske arbejde.

Tid og sted:
Tirsdag den 8. maj, kl. 15.30, i Nationalmuseets festsal

Pressen er meget velkommen.

Fakta om Westerby-Fondet
Erik Westerby-Fondet er oprettet til minde om Erik Westerby (1901-1981), der ydede en banebrydende indsats ved udforskningen af den ældre stenalders levn i Danmark. Erik Westerby-Fondet har uddelt Westerby-prisen næsten hvert år siden 1983.

Tidligere modtagere af Westerby-prisen:

2018: Poul Otto Nielsen, arkæolog, mag. art., overinspektør på Nationalmuseet
2017: Kristian Kristiansen, professor, dr.phil. i arkæologi og bronzealderekspert,
Göteborg Universitet
2016: Lutz Klassen, dr. phil., forskningsleder ved Museum Østjylland
2015: Finn Ole Sonne Nielsen, arkæolog, mag. art., museumsinspektør ved
Bornholms Museum
2014: Berit Valentin Eriksen, professor, dr. habil., forskningschef ved Center for
Baltisk og Skandinavisk Arkæologi ved Gottorp Slot
2013: Ingen uddeling
2012: Bjarne Grønnow, arkæolog, ph.d., forskningsprofessor på Nationalmuseet
2011: Mogens Bencard, kunsthistoriker og arkæolog, mag.art., tidligere leder af
Den Antikvariske Samling i Ribe (1961-1980) og tidligere direktør for
samlingerne på Rosenborg Slot (1980-1998)
2010: Claus von Carnap-Bornheim, arkæolog, professor, dr. habil, leder af
Stiftung Schleswig-Holsteinische Landesmuseen Schloss Gottorf

• Bibliotek, museum

• nationalmuseet
  • forskning

Nationalmuseet er Danmarks største kulturhistoriske museum - og vi er mange museer i ét.
Hvert år besøger over en million mennesker et af Nationalmuseets museer i hele landet.

Tine Bonde Christensen

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder 41206144