Kong Gorm får familien på besøg

Der er blåt blod på den røde løber, når flere hundrede efterkommere af Kong Gorm den Gamle den 20. maj møder op til familiefest i Kongernes Jelling.

De har alle meldt sig til Kong Gorms Store Familietræf, og noget tyder på, at medlemmerne af denne familie kan lide at mødes. De 500 billetter til dagsarrangementet og 250 til Gorms Taffel om aftenen er revet væk og alt er nu udsolgt.

- I Kongernes Jelling oplever vi ofte, at besøgende fortæller, at "Vi er da i familie med Kong Gorm. Vi har en slægtsbog hjemme, der viser det!", fortæller formidlingsansvarlig Morten Teilmann-Jørgensen.

Derfor fik man i Kongernes Jelling ideen til at invitere til det store familietræf. Som titlen mere end antyder, så det er en dag, hvor man med et glimt i øjet sætter fokus på slægtsskab.

- Det er et kongeligt arrangement i øjenhøjde, og vi kan se af tilmeldingerne, at det bliver en meget broget flok fra ind- og udland. Ligesom når enhver anden stor familie holder familietræf, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Kongernes Jelling opfordrer de besøgende med Kong Gorm i slægtstræet til at medbringe anetavlen eller slægtsbogen den 20. maj. Og ikke mindst tage imod tilbuddet om at få et hurtigt tjek af eksperter i slægtsforskning. Ingen bliver dog smidt hjem, hvis grenene på slægtstræet gror i en anden retning.

Ud over et tjek af anetavlen indeholder dagen også rundvisning på det store monumentområde, flere foredrag om blandt andet slægtsforskning og DNA. Det store familiefoto er der naturligvis også linet op til klokken 14.00.

Som afslutning på dagen inviterer Kongernes Jelling mellem 17.00 og 20.00 til Kong Gorms Taffel med mad, mjød, festtale af historiker Kåre Johannessen og musik fra dengang Gorm var ung.

Arrangementet er en del af projektet Historier Om Danmark og støttes af Nordea-fonden.

Skulle der være nogle enkelte medlemmer af familien, der ikke har fået meldt sig til, så er alt håb ikke ude. I Kongernes Jelling overvejer man at gentage træffet næste år.

Kongernes Jelling: Vikinger for hele familien
Oplevelsescenter Kongernes Jelling fortæller om vikingerne ude og hjemme, om religionsskiftet og de to vikingekonger Gorm den Gamle og Harald Blåtand. Alt sammen fortalt med moderne formidlingsmetoder, der indeholder interaktivitet, korte tekster og en række digitale tiltag.

Kongernes Jelling er en del af Nationalmuseet. Det er placeret i Monumentområdet i Jelling. Lige op ad de to gravhøje, kirken og de to runesten. Et område der er på UNESCOs Verdensarvsliste.

• kongernes jelling
  • vikinger