Pressemeddelelse -

​Seje vikinger, dans fra Bollywood og et iskoldt lokum: Nationalmuseet har børneoplevelser hele efterårsferien

Klæd ud-tøj, workshops, forestillinger, omvisninger og film. I år fejrer Børnenes Museum på Nationalmuseet 25-års jubilæum.

Der er lagt op til et brag af en børnefest, når Nationalmuseet hele efterårsferien fejrer 25-års fødselsdag for Børnenes Museum. I løbet af ugen er der fokus på vikinger, middelalderen, Østen og Københavnske baggårde. Den gode, sjove og inddragende oplevelse for børn er i fokus hele ugen.

Vikingerne kommer
Lav dit eget vikingesværd eller vikingesmykke, skriv dit navn med runer og klæd dig ud som en ægte viking i museets imponerende kostumer. Det er et par af de aktiviteter, der finder sted på Nationalmuseet fra den 14.-17. oktober, hvor der er fokus på vikinger. Tirsdag den 17. oktober skal du passe ekstra godt på, når der kommer en flok ægte vikinger forbi og kæmper på museet.

Konger og prinsesser i middelalderen
Lav din egen konge- eller prinsessekrone, tegn dit eget våbenskjold ved vores store tegnebord eller kom i latinskole (på den sjove måde), når museet har fokus på middelalderen fra den 18.-19. oktober. Torsdag den 19. kan du prøve kræfter som kriger og skyde med en ægte langbue i Nationalmuseets palægård.

Leg i Pakistan og dans fra Bollywood
Få hennamaling, kom i pakistansk urduskole og hør historiefortællinger fra fjerne lande. Om eftermiddagen er der et stort show i forhallen, hvor børn fra Globalkidz danser som i Bollywood-film. Alle må danse med.

Gå på lokum som i gamle dage
Forestil dig at gå på toilettet i et iskoldt træskur – nede i din baggård. Sådan var virkeligheden for mange børn og voksne for 100 år siden, hvor der ikke var toiletter i lejlighederne. Se et gammelt lokum, klæd dig ud som børn fra 1920’erne, lav din egen kludedukke, gå i gammeldags skole og glæd dig efterfølgende over, at du er født i en tid med gulvvarme på badeværelset og andre moderne bekvemmeligheder.

”Det fantastiske ved at tage på museum med sine børn er, at man kombinerer kreative lege og sjove aktiviteter med et perspektiv på historien, som man ikke får ret mange andre steder. Et lokum fra en baggård er en meget konkret hverdagsgenstand, som er et sjovt udgangspunkt for at snakke med sine børn om dengang mormor og morfar var små. Livet er ikke bare lige nu og her, vi er en del af en historie – det tror jeg sagtens børn kan forstå og sætte pris på, hvis de oplever historien på en hångribelig og inkluderende måde”, fortæller aktivitetskoordinator Rikke Tjørnehøj.

Læs det fulde program på natmus.dk

Efterårsferie på Nationalmuseet – Børnenes Museum fejrer 25-års jubilæum.
14.-22. oktober kl. 10-15.
Børn 50 kr. (billetten gælder 2 dage)
Voksne i selskab med børn 60 kr. (gælder én dag)
Nationalmuseet, Frederiksholms Kanal 12, 1471 København K

For yderligere information kontakt: Presse- og marketingkoordinator Maiken Enggaard, maiken.enggaard@natmus.dk, 41 20 60 95