Faglighed og fællesskab gik op i højere enhed

NEXTs grundforløbssnedkerne tog til den svenske vildmark for at blive dygtigere håndværkere og for at lære hinanden bedre at kende

Det var langt fra den trygge ramme, da det nuværende snedker grundforløbshold fra NEXT i april bevægede sig ud i den svenske vildmark. Valgfaget permakultur-byg havde givet dem muligheden for at opgive hverdagen for en stund til fordel for muldtoilet, bad i skovsøen og bålmad.

Målsætningen var at bygge hytter for virksomheden "Stedsans in the woods", der er en pionerrestaurant, som bygger på parmakulturprincipper og har overnattende gæster.

Omgivet af de snebeklædte stier stod de så der med det rette værktøj i hånden, men uden en egentlig plan for, hvordan de skulle komme i mål.

Eleverne var delt op i hold á fire og herfra blev de hurtigt enige om, at én måtte have en ledende rolle som såkaldt sjakbajs.

Med en tidsplan klar gik eleverne i gang med at diskutere løsninger, aflæse tegninger og at lære værktøjet at kende.

- Vi opdagede hurtigt, at opgaven kun kunne løses i fællesskab, og det føltes så kontrastfuldt at gå fra vores finsnedkeri med det lille sinkeskab hjemme i DK til det mere grove snedker -og tømrerarbejde ude i skoven, hvor hvert step krævede mange hænder, samarbejde og fuld koordination, fortæller grundforløbseleven Sif Steendahl Grandorf, der var med på turen.

Langsomt voksede de seks hytter op i landskabet, og alt imens lærte eleverne hinanden bedre at kende på de arbejdsfrie aftener, der blandt andet blev brugt på guitar og sang.

Derfor var det også en stor og fælles glæde, da eleverne på den sidste dag kunne se på seks færdigbyggede hytter.

- Begejstringen over at have været med til at bygge noget meningsfuldt ville ingen ende tage. Vi havde i fællesskab været med til at lave rammen for de kommende gæster, der forhåbentligt fremover vil få mange, unikke oplevelser ude i det fri, siger Sif Steendahl Grandorf, inden hun afsluttende tilføjer:

- Selv vendte vi hjem stærkere end da vi tog ud, dog trætte, men med rygsækken fuld af læring og helt fantastiske oplevelser.