Elev-initierede projekter skal styrke studiemiljøet på NEXT Business i Ballerup

Eleverne spiller central rolle i nyt projekt, der skal styrke studiemiljøet på NEXT i Ballerup. Projektet får 350.000 kr. i støtte fra Norden-fonden

Projektet hedder We Mean Business. Det er en satsning, hvor eleverne med egne projekter skal sikre et dynamisk studiemiljø. Med udgangspunkt i elevernes egne ideer giver Nordea-fonden støtte til igangsættelse og gennemførelse af både sociale og faglige initiativer, så det kan styrke elevernes tilknytning til skolen, hinanden og uddannelsen.

- Både det faglige og sociale studiemiljø er afgørende for, at man som elev har en god oplevelse på skolen. Det højner fagligheden, at man har det socialt godt og omvendt. Begge ting er vigtige for at have en god skoletid, siger uddannelsesleder Suzanne Vestergaard Andersen, der er ansvarlig for nogle af de klasser, der skal være aktive deltagere i projektet.

Ejerskab og stolthed er vejen frem

Det er helt normalt, at NEXT får indspark fra eleverne, når studiemiljøet skal løftes. Det nye i projektet er, at eleverne er med fra start til slut. Eleverne skal selv lave businesscase og budget. De får penge stillet til rådighed, så de kan se deres ideer blive til virkelighed, og se, de selv kan være med til at skabe ændringerne.

Tanken er også, at eleverne får noget mere ejerskab over de rammer og muligheder, som de er i. Det giver en stolthed og en større lyst til at engagere sig i det faglige og sociale, når man selv har ansvaret.

Suzanne Vestergaard Andersen tror også, at det er en faglig god udfordring for skolens elever. Projektet tager udgangspunkt i NEXTs business-uddannelserne, hvor eleverne blandt andet lærer at kunne lave business-cases, præsentere flot, levende og i øjenhøjde med målgruppen.

- Med den uddannelse, som eleverne får her, vil de have gode forudsætninger for at skabe gode og langtidsholdbare forbedringer, og vi er sikre på, at det er en udfordring, de vil løse med gåpåmod, siger hun.

Trivsel og fællesskab skal i top

Nordea-fonden støtter projektet med 350.000 kr., fordi fonden mener, det er vigtigt for vores samfund, at flere unge gennemfører en erhvervsuddannelse. Og en af nøglerne hertil er, at trivsel er i top, og der er gode rammer for fællesskabet på skolerne.

Ud over at skabe værdi for de nuværende elever, håber NEXT Uddannelse København også, at det styrkede studiemiljø vil gøre det mere attraktivitet at starte på en af skolens uddannelser i Ballerup.

NEXT i Ballerup, også kaldet Campus Ballerup, huser foruden business-uddannelserne også 10. klasse, grundforløb 1, forskellige former for efteruddannelse og Baltorp Gymnasium (hhx).

Chefkonsulent i NEXT Katrine Kruse, e-mail: kakr@nextkbh.dk, tlf.: 40 82 04 02

Pressekonsulent i NEXT Nikolaj Bech Petersen, e-mail: nbpe@nextkbh.dk, tlf.: 20 84 01 50

Kommunikationschef i Nordea-fonden Tine Wickers, tw@nordeafonden.dk tlf.: 28 40 84 80

• Detailhandel