Erhvervsskoleelever skal være digitale frontløbere

Et nyt videnscenter med fokus på de byggefaglige uddannelser vil arbejde for at gøre de kommende tømrere, snedkere, murere og struktører klar til en digital fremtid

Flere og flere af byggeriets virksomheder begynder at arbejde de digitale hjælpemidler ind i arbejdet. For tømrersvenden betyder det blandt andet, at mobiltelefonen nogle steder ikke længere blot er til brug i privatlivet, men også er en værdifuld partner i arbejdet på byggepladsen.

Det er dog langt fra alle nyudklækkede svende, der er klar til en digital fremtid.

Men det skal der laves om på, lyder ambitionen fra et ny-oprettet videnscenter bestående af partnerne TECHCOLLEGE, Mercantec og NEXT Uddannelse København.

- Det er vigtigt, at en ny-uddannet har de kompetencer, som brancherne efterspørger både nu og i fremtiden. Med videnscenteret får vi nu mulighed for at arbejde på nogle projekter i samspil med erhvervslivet, der skal sikre netop det, siger Mikkel Frich, der som videnchef i NEXT - Uddannelse København bliver leder af videnscenteret.

Videnscenteret afdækker områderne håndværk – design og arkitektur, og det kommer til at omfatte træfagenes byggeuddannelse, snedkeruddannelsen, mureruddannelsen og struktøruddannelsen. Og derudover er uddannelserne guld- og sølvsmedeuddannelsen, industriteknikeruddannelsen og værktøjsmageruddannelsen koblet på.

- Ved at inddrage såvel industriteknikniker, værktøjsmager som ædelsmed i videnscenteret, får vi en række kompetencer til rådighed i forhold til materialekendskab, formgivning, additiv fremstilling og robotteknologi, som kan være meget brugbare i det arbejde, vi skal i gang med, siger Mikkel Frich.

Samarbejde er vejen frem

For at de nye digitale kompetencer bruges i den rette sammenhæng og med den rette mening, vil det nye videnscenter også kigge tilbage i tiden. For der er meget at lære af de metoder, der har gjort fagene nødvendige i så mange år.

- Vi har i Danmark altid været dygtige håndværkere og en række af de teknikker og materialer, vi har benyttet os af tidligere, fortjener nyt lys. Vi ser potentialer i forhold til for eksempel restaurering og bæredygtighed. Og så er vi nysgerrige på, hvad der opstår, når vi lader fortid møde nutid og fremtid, siger Mikkel Frich.

Han understreger, at det ikke kun er NEXT, men både brancherne, eleverne og skolerne, der har fået et videnscenter. Og at videnscenteret kun forløser sit fulde potentiale, når alle går nysgerrige, inddragende og opmærksomme til opgaven.

- Nu har vi fået opgaven. Nu begynder arbejdet. Vi er afhængige af nær dialog med faglige og lokale uddannelsesudvalg. Det her er et samarbejde, og vi bliver dygtigere sammen, siger Mikkel Frich.

Videnscenter for Håndværk – design og arkitektur er et af flere videnscentre på landets erhvervsskoler rundt omkring i landet og udspringer af erhvervsuddannelsesreformen. På Videnscenter for Håndværk – design og arkitektur er NEXT værtsskole, mens erhvervsskolerne TECHCOLLEGE og Mercantec er partnerskoler.

Mikkel Frich, Videnschef i NEXT Uddannelse København, tlf. 40 16 24 90

Nikolaj Bech Petersen, Pressekonsulent i NEXT Uddannelse København, tlf. 20 84 01 50

• Uddannelse

• håndværker