Tømrerelev går efter topplacering til VM

NEXT-eleven Mikkel Victor Larsen satser på en topplacering, når han de kommende dage skal kæmpe til VM for tømrerelever.

20-årige Mikkel Victor Larsen kæmper lige nu mod 14 andre talentfulde tømrerelever ved World Skills, verdensmesterskaberne for håndværkerelever.

Konkurrencen kører fra fredag den 23. august til mandag den 26. august og står i stor kontrast til den unge tømrerelevs hverdag i bygge- og anlægsvirksomheden MT Højgaard og på erhvervsskolen NEXT Uddannelse København.

- Mange kommer og siger, ”ej, det er så fedt, og du skal nok vinde”. Jeg har det sådan, at jeg gør det bedste, jeg kan, men det er ikke sikkert, jeg vinder, siger Mikkel Victor Larsen og fortsætter:

- Jeg kunne godt tænke mig at nå ”medallion of excellence” (placering i den øverste halvdel, red.).

2500 timers træning er nok

Vejen til VM, der afholdes i Rusland, har været lang for den unge tømrerelev, der begyndte Skills-eventyret for et par år siden med deltagelse i det københavnske mesterskab.

Siden er det blevet til sejr ved regionsmesterskaberne to gange, et danmarksmesterskab, en 3. plads ved det uofficielle europamesterskab og altså nu en tur til verdensmesterskaberne.

Forud for VM-deltagelsen har Mikkel Victor Larsen trænet Skills i hele 2500 timer. Det svarer til knap 15 uger eller mere end 104 døgn – uden søvn.

Og selv om han altså i flere år har været vant til at bruge mange timer i træningslokalet på Tæbyvej 65 i Rødovre på erhvervsskolen NEXT Uddannelse København, har optakten til VM trukket tænder ud.

- Kort før konkurrencen nåede jeg et punkt, hvor jeg ikke skulle lave opgaven flere gange, selv om jeg kunne nå det. Både fordi jeg har fået godt styr på den, og fordi jeg ikke magtede det. Nogle gange må man lægge tingene på hylden, så man ikke får for meget. Jeg har haft tre ugers træning op til, og det kan jeg godt mærke. Det mætter, siger Mikkel Victor Larsen.

Henter inspiration fra tidligere deltagere

Med DM-sejren og kvalifikationen til World Skills er den unge tømrerelev kommet på landsholdet – ”Danmarks vigtigste landshold”, som Skills Danmark, organisationen bag, har døbt det. Her har Skills-talentet mødt sammenhold og fællesskab.

- Det har været super fedt at blive en del af landsholdet. De er flinke mennesker alle sammen. Jeg synes, det er lidt anderledes, end det plejer, bl.a. fordi man holder mere sammen og har flere at dele oplevelserne med, siger Mikkel Victor Larsen.

Selv om det altså har været godt at møde årets andre danske deltagere, henter tømrereleven størst inspiration til en god præstation hos tidligere danske deltagere i World Skills tømrerkonkurrencen.

- Jeg har snakket lidt med nogle af dem, der før har deltaget i tømrerkonkurrencen. De har givet mig gode råd, og det har været meget godt at få noget viden fra nogen, der har prøvet det før, siger han.

Et endeligt farvel til Skills

World Skills afsluttes med en afskedsceremoni tirsdag den 27. august, og når Mikkel Victor Larsen har taget de sidste skridt ud af konkurrencen, er det også et endeligt farvel til Skills-konkurrencerne for NEXT-eleven.

- Det bliver lidt mærkeligt, når Skills er slut. Men jeg synes, det er en god måde at afslutte det, og at det er nu, det slutter. For det er også hårdt. Rigtig, rigtig hårdt, siger Mikkel Victor Larsen.

• Bygning, ejendom